Thematisch begrijpend lezen
Begrijpend lezen integreren
In andere Europese landen is begrijpend lezen geen apart vak. Daar is het geïntegreerd in andere vakken. Iets waarvan wij het nut in Nederland inmiddels ook inzien. Door teksten te gebruiken die kinderen voor andere vakken moeten leren, zijn ze direct meer gemotiveerd. Nu besteden leerkrachten veel tijd aan aparte onderdelen zoals woordenschat, begrijpend lezen, stelopdrachten en wereldoriëntatievakken. Als je deze samen neemt, kun je een langere periode met een thema aan de slag en leren de kinderen meer.
Eigen inbreng van leerlingen
Kinderen zijn nieuwsgierig van aard. Als je ze vraagt wat ze willen weten over een bepaald onderwerp, komen ze met allerlei vragen. Je betrekt ze hiermee bij het leerproces. Laat ze vervolgens zelf de antwoorden opzoeken en opdrachten maken om de gevonden informatie te verwerken. Omdat ze de teksten nodig hebben om de antwoorden te vinden, zijn ze vanzelf gemotiveerd om te gaan lezen. De strategieën passen ze toe om de tekst te begrijpen: als middel en niet als doel op zich.
Tekst centraal
CPS helpt scholen om begrijpend lezen te integreren in de zaakvakken. Een manier waarbij de inhoud van de tekst en het begrip daarvan centraal staat. We gebruiken daarvoor een raamwerk waarbij de uitgangspunten bijvoorbeeld zijn:
- authentieke en relevante teksten
- rijke en brede thema’s
- ruimte voor eigen inbreng van de leerling
- samenwerking tussen leerlingen
Kijk ook bij de andere taalthema's
-
Doorlopende leerlijn taal
Bekijk thema -
Doorlopende leerlijn technisch lezen
Bekijk thema -
Begrijpend luisteren en lezen
Bekijk thema -
Oracy: mondelinge taalvaardigheid
Bekijk thema
Trainingen
Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.
-
23 janOpleiding taal-leesspecialist, module groep 3-8
-
20 mrtInspiratiedag Jonge Kind: de basis voor de basisvaardigheden
-
27 mrtOpleiding taal-leesspecialist, module groep 1-3
-
02 junBegrijpend luisteren - begrijpend lezen: een doorgaande lijn
-
04 junWerken met fonemisch bewustzijn
-
10 sepEffectieve rekenlessen voor redactiesommen
Blogs
over taalonderwijs
Lezen om te leren. Aan de slag met de CORI-aanpak.
Begrijpend lezen begint bij de noodzaak tot lezen
Taal als kruipolie voor leren, onzichtbaar maar essentieel
Heb je een vraag of wil je advies?
Neem dan contact op Naomi, Lilian, Jeroen, Daniëlle