Levende kwaliteitszorg
Wat is kwaliteitszorg?
De goede dingen doen en die dingen goed doen. Dat is in een notendop kwaliteitszorg. Stap één is dat je het samen eens bent over welke doelen je nastreeft en welke daarin prioriteit hebben. Aan die doelen kun je vervolgens acties koppelen. Maar daarmee ben je er nog niet. Wat vaak lastig blijkt, is het monitoren van die acties: werkt datgene wat we bedacht hebben en doen? Of is bijstelling nodig? Kwaliteitszorg werkt alleen vanuit een gezamenlijke visie op onderwijskwaliteit en als je beschikt over een systeem voor kwaliteitszorg dat in alle geledingen van de school is verankerd. Op die manier is het een belangrijk middel om gezamenlijke ambities voor de leerlingen waar te maken.
Levende kwaliteitszorg
Met levende kwaliteit bedoelen we kwaliteitszorg als een gezamenlijk, continu proces waarbij alle medewerkers op school zijn betrokken. Het is een middel om met en van elkaar te leren en een onlosmakelijk onderdeel van werken aan duurzame schoolontwikkeling. Om dit proces te faciliteren hebben wij het model Levende kwaliteitszorg ontwikkeld. Het kan gebruikt worden als reflectie-, analyse- en ontwikkelinstrument. Hiermee geven wij scholen een handreiking waarmee zij het gesprek kunnen voeren over hun huidige en gewenste kwaliteit. Interesse in dit model? Neem dan contact met ons op. Onze gegevens staan onderaan de pagina.
Kwaliteitscultuur
Voor goede kwaliteitszorg is een cultuur nodig waarin iedereen zich vrij voelt om te bespreken wat niet goed gaat, beter kan of moet. Dat vraagt om medewerkers die elkaar feedback willen en kunnen geven zonder zich bezwaard of aangevallen te voelen. Een cultuur die gericht is op van elkaar leren en verbeteren is essentieel voor de kwaliteit van het onderwijs.
Training Levende kwaliteitszorg
Geregeld bieden wij in onze academie en op scholen de training Levende kwaliteitszorg aan. Deze training is gebaseerd op het bovengenoemde model. Je reflecteert op de kwaliteitszorg van je eigen onderwijsorganisatie, oefent met het voeren van de ontwikkelingsgerichte dialoog en je maakt kennis met de vele toepassingsmogelijkheden van het model. Ook besteden we aandacht aan het maken van een praktisch ontwikkelplan.
Vragen die bijvoorbeeld aan de orde komen, zijn:
- Wat bedoelen we met kwaliteit en kwaliteitszorg?
- Hoe verbind je de schoolambities aan kwaliteitszorg?
- Hoe voer je een ontwikkelingsgerichte dialoog?
- Wat is jouw rol als leidinggevende of beleidsmedewerker?
- Hoe bereik en behoud je een kwaliteitscultuur?
- Waarom werkt het model Levende kwaliteitszorg?
Trainingen
E-book
Levende kwaliteitszorg
Heb je een vraag of wil je advies over Levende kwaliteitszorg?
Neem dan contact op met Lotte, Clarien of Linda.