Toetsing en examinering

Goed toetsen zorgt ervoor dat je weet waar je leerlingen staan. Dat je kunt bijsturen en dat je je leerlingen laat slagen op het hoogst haalbare niveau. Maar wat vind jij een goede toets? En hoe denken je collega’s daarover? Goede toetsing is gebaseerd op een goed overdachte en gedeelde visie hierover.
De kwaliteit van toetsen en examens moet ook passen bij de onderwijskundige visie van een school. Wat vindt een school belangrijk? Wat zijn de doelen? En komt dat ook terug in de toetsen? Bij scholen die bijvoorbeeld veel met projecten en praktijkonderwijs werken, passen portfolio’s en groepsopdrachten beter dan theorietoetsen met meerkeuzevragen.
Het ‘waarom’ van toetsen legt de basis voor afspraken over bijvoorbeeld soorten en aantallen toetsen, kwaliteitscriteria en de manieren waarop je toetst. En hoe zit het met de schoolexamens? Omvatten die een bonte verzameling van kleine schriftelijke en mondelinge toetsen? Of zijn die beperkt tot toetsen met het afsluitende karakter van een schoolexamen?
Goed toetsen vereist kennis en tijd en beide zijn niet altijd beschikbaar. Hoe voldoe je aan de kwaliteitscriteria voor toetsing en examinering? Op welke manier helpen vakwerkplannen daarbij? Hoe sluit je aan bij de visie van de school? Op welke manier zorg je dat je onderwijsteams weten hoe ze moeten toetsen en dat ook in de praktijk kunnen toepassen? CPS kan hierbij helpen. Met trainingen en maatwerktrajecten.
Trainingen in Amersfoort of bij jou op school
Neem dan contact op met Geke of Sander.