Doorlopende leerlijn taal po
Ambities
Het is gezien het bovenstaande niet verwonderlijk dat scholen veel aandacht hebben voor de groei van kennis en vaardigheden in de doorlopende leerlijn. Ze willen deze groei kunnen laten zien en verantwoorden. Het nieuwe onderwijsresultatenmodel geeft ruimte om eigen ambities te formuleren. Het is mooi als ieder teamlid zijn bijdrage aan de doorlopende leerlijn koppelt aan de ambities van de school.
Doelgerichte keuzes
Doelgerichte keuzes maken in het taalonderwijs vergroot de effectiviteit ervan. Het uitstroomprofiel eind groep zes geeft bijvoorbeeld houvast voor keuzes. Door kinderen op basis van hun profiel en de doorlopende leerlijn vooral die leerstof aan te bieden die bij hun niveau past, kunnen ze effectiever leren dan wanneer ze álle stof aangeboden krijgen. Ook als je bijvoorbeeld het boek van je methode niet uit krijgt, is het belangrijk om keuzes te maken op basis van de doorlopende leerlijn.
Training en begeleiding
Wil je met je team de kennis over de doorlopende leerlijn taal, de referentieniveaus of passende perspectieven vergroten? Zoek je hulp bij het vaststellen en realiseren van je ambities op het gebied van taalonderwijs? Bij het opstellen van je taal- en leesbeleidsplan? CPS biedt begeleiding op maat, de leergang Leescoach en leesspecialist en trainingen om doelgericht keuzes te leren maken binnen de leerroute taal.
Kijk ook bij de andere taalthema's
-
Thematisch begrijpend lezen
Bekijk thema -
Doorlopende leerlijn technisch lezen
Bekijk thema -
Begrijpend luisteren en lezen
Bekijk thema -
Oracy: spreek- en luistervaardigheid
Bekijk thema
Trainingen
Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.
-
23 janOpleiding taal-leesspecialist, module groep 3-8
-
29 janInspiratiedag Denken activeren in de klas
-
20 mrtInspiratiedag Jonge Kind: de basis voor de basisvaardigheden
-
27 mrtOpleiding taal-leesspecialist, module groep 1-3
-
10 aprMondelinge taalvaardigheid met Oracy
-
02 junBegrijpend luisteren - begrijpend lezen: een doorgaande lijn
CPS boek
Focus op het schrijfproces - Leerlingen begeleiden in schrijfvaardigheid
Auteur: Els Loman, m.m.v.: Jeroen Aarssen en Heleen Strating
Verschenen: oktober 2022
Dit praktische basisboek helpt docenten in het po en vo het schrijfonderwijs effectief in te richten. De auteurs laten je zien hoe je leerlingen begeleidt en motiveert in hun schrijfproces aan de hand van het vijffasenmodel. Het vijffasenmodel is zo opgezet dat leerlingen zich gaandeweg het schrijfproces zelfregulerende vaardigheden eigen maken. Aandacht voor dit proces heeft een positief effect op de kwaliteit van het schrijfproduct. En dat ontdekken je leerlingen ook.
Blogs
over taalonderwijs
Begrijpend lezen begint bij de noodzaak tot lezen
Waarom je dit jaar het schrijven van teksten wel op je lesrooster moet zetten
Taal als kruipolie voor leren, onzichtbaar maar essentieel
Heb je een vraag of wil je advies?
Neem contact op met Naomi, Lilian, Jeroen of Daniëlle