Lerarentekort

Lerarentekort

Hoe ga je als school om met het lerarentekort? Het lerarentekort is een gegeven en zal naar verwachting de komende jaren alleen maar groeien. Ditzelfde geldt voor het tekort aan schoolleiders en middenmanagers in grote delen van het land. Voor scholen wordt de uitdaging steeds groter om onderwijs te garanderen en kwaliteit te waarborgen. Hoe kan CPS daarbij helpen?
Neem contact op
Lerarentekort-animatie-teller__FocusFillMaxWyIwLjAwIiwiMC4wMCIsOTY0LDQ1MF0.jpg

Hoe gaat jouw school om met het lerarentekort?

Hoe behoud je als school de kwaliteit van het onderwijs terwijl je een lerarentekort ervaart? We zien scholen die op een creatieve en professionele manier oplossingen bedenken, onder andere in co-creatie met CPS. We benaderden tientallen scholen met de vragen:

  • Hoe gaat jouw school om met het lerarentekort?
  • Welke oplossingen past je school toe zonder in te leveren op de onderwijskwaliteit?

De zeven genoemde oplossingen zijn:

  1. Leerlingen anders groeperen.
  2. Boeien en binden van startend en zittend personeel.
  3. Focus op leren en ontwikkelen in de hele school.
  4. Samenwerken met andere bestuurders en externe partners.
  5. It takes a village to raise a child: meer samenwerken met omgeving/ouders.
  6. Andersbevoegden voor de klas zetten.
  7. Weten waar je voor staat als school en deze visie zo uitdragen dat mensen graag bij je werken.

Hoe helpt CPS scholen bij het lerarentekort?

CPS ondersteunt scholen bij het waarmaken van hun ambities. Omgaan met het lerarentekort is daar een onderdeel van. Dat doen we op vier manieren: inductietrajecten, intern opleiden, procesbegeleiding en kwaliteitszorg. Hieronder lichten we dit toe.

Inductietraject voor startende leraren

Met het huidige lerarentekort is het van nog groter belang om startende leraren binnen boord houden. Met een inductietraject ondersteun je ze, zodat ze met meer werkplezier en minder werkdruk goed onderwijs geven. Het circa vier maanden durend traject biedt ze theorie, vooral veel directe toepassing in de praktijk en reflectie. Zo krijgen ze in korte tijd de belangrijkste vaardigheden voor meer grip op de klas. Het traject is uit te breiden met diverse thema's, maar ook met begeleiding bij het integreren van inductie in de schoolorganisatie.

Inductietraject

Boeien en binden door opleiden

Mensen binden en boeien, zodat ze graag bij jou willen blijven werken. Dat kan door het aanbieden van diverse trainingen voor verschillende doelgroepen. De CPS Academie biedt trainingen over veel onderwerpen en voor verschillende doelgroepen. Hieronder vind je enkele voorbeelden per doelgroep. Een compleet overzicht van alle opleidingen en trainingen vind je in de Academie:

CPS Academie


Voor startende leraren:

6 rollen van de leraar

Differentiëren

Activerende didactiek

Timemanagement



Voor schoolcoaches:


Opleiding schoolcoach


Voor startende mentoren:

Mentoraat


Voor startende schoolleiders:

Coachend leidinggeven

Ouderbetrokkenheid

Leidinggeven aan leren

Middenmanagement


Startende schoolleiders ondersteunen wij, zodat zij hun rol effectiever en met meer zelfvertrouwen en plezier vervullen. Om meer schoolleiders te krijgen, bieden wij bovenstaande opleiding Basisvaardigheden middenmanagement voor middenmanagers in het po, vo en mbo met de ambitie om door te groeien naar de rol van directeur. Samen met de Stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Tilburg hebben wij bijvoorbeeld ook een traject opgezet voor middenmanagers die directeur willen worden. Op onze themapagina over leiderschap in het voorgezet onderwijs vind je ook een video over dit traject:

Leiderschap in het vo

Procesbegeleiding bij anders inrichten onderwijs

Je hebt ambities en wilt van jouw school een moderne en sterke school maken waar onderwijsprofessionals graag (blijven) werken. Hoe richt je je organisatie in zodat die bij je ambities aansluit? Zijn er misschien mogelijkheden die je nog niet in het vizier hebt? Hoe neem je ouders mee in deze ontwikkeling? CPS ondersteunt jouw school graag op een manier die past bij het team en de leerlingenpopulatie. Zodat jullie vol vertrouwen zelf veranderingen in kunnen zetten en voortzetten. Dat kan op diverse manieren. Kijk bijvoorbeeld eens bij:

Schoolontwikkeling Ouderbetrokkenheid


Onderwijsondersteunend personeel
 

Steeds meer scholen zetten onderwijsondersteuners en onderwijsassistenten in binnen het onderwijs. Dit biedt mooie kansen voor anders organiseren en het omgaan met een lerarentekort. Tegelijkertijd vraagt dit om begeleiding, ontwikkeling en professionalisereing van deze doelgroep. Vanuit CPS bieden wij hier mogelijkheden toe. Neem voor meer informatie contact met ons op.

Behoud van kwaliteit ondanks lerarentekort

Geen enkele school wil door het tekort aan leraren inboeten op de gewenste kwaliteit van onderwijs. CPS ontwikkelde daarvoor het model Levende Kwaliteitszorg en biedt daarnaast diverse trajecten voor schoolbegeleiding. Onze adviseurs helpen jouw school graag om de kwaliteit te verhogen en als blijvend aandachtspunt te houden. Altijd vanuit de missie en visie van de school. Kijk voor meer informatie op:

Levende kwaliteitszorg Leiderschap en organisatie

Zoek in de website