Rekenen

Rekenen

Al op jonge leeftijd kunnen kinderen meetkundige begrippen snappen zoals meer of minder of groot en klein. Ze leren omgaan met de getallen en de getalrij en ze leren ordenen, construeren, oriënteren, en opereren met vormen en figuren. Het is van belang om op een speelse manier aan te sluiten bij de natuurlijke interesse en nieuwsgierigheid van kinderen bij rekenen. Bijvoorbeeld door middel van spel en spelletjes en door denkstimulerende interactie en vragen.
Neem contact op
meisje speelt met blokken.png

Spelen is leren

Je kan met jonge kinderen bijvoorbeeld de ruimtelijke omgeving onderzoeken om ze de omringende wereld beter te leren begrijpen. Dit doe je door nieuwsgierigheid te prikkelen, te laten ervaren, verwonderen en onderzoeken. Door alle zintuigen te benutten. Denk hierbij aan keuze van materialen voor meten en wegen, bouw- en constructiematerialen, aftelversjes of voorleesverhalen waarin rekenkundige begrippen centraal staan. Op die manier werk je met jonge kinderen aan hun rekenvaardigheid (getallen en verhoudingen, meten en meetkunde, verbanden) en kan je alle domeinen van rekenen/wiskunde doorlopen.

Inspiratie en inzicht

Vraag je je wel eens af hoe je tegemoet komt aan de verschillende behoeften op het gebied van rekenen in je groep? Wil je meer inspiratie en inzicht hoe je via spel en in de hoeken kunt werken aan de rekenontwikkeling van jonge kinderen? Neem dan contact op met een van onze adviseurs of bekijk het academieaanbod.

Lees meer over:

In de academie

Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.

Heb je een vraag of wil je advies?

Neem dan contact op met Jeroen, Lilian of Miriam

Zoek in de website