Rekeninstructie

Het rekenonderwijs valt of staat met een goede instructie en het instructiemodel dat je hanteert. Bij CPS geloven we dat elk model voor directe instructie geschikt is voor een effectieve rekeninstructie. Het handelings- en drieslagmodel kunnen jou als leerkracht tijdens de instructie helpen om verder in te spelen op de behoeftes van de leerlingen.
Het handelingsmodel gebruik je om de leerlingen zich stapsgewijs de verschillende handelingsniveaus eigen te laten maken, van concreet naar abstract. Het drieslagmodel maakt inzichtelijk op welke assen de leerlingen rekenen en waar ze eventueel instructie op nodig hebben: context, bewerking of reflectie.
Om succesvol te zijn in rekenen en wiskunde is het van belang dat leerlingen sommen kunnen memoriseren en strategieën kunnen automatiseren. Dat zorgt er namelijk voor dat ze vlotter, efficiënter en nauwkeuriger werken en daarmee hun rekenvaardigheid vergroten. Ook legt het de basis voor het oplossen van wiskundige contexten en dagelijkse situaties.
Ieder kind leert anders, ook tijdens de rekenlessen. Er zijn in een klas dan ook (grote) verschillen tussen de rekenvaardigheden van leerlingen. Als leerkracht is het van belang om deze verschillen te herkennen en de leerlingen daarbij te begeleiden. Dat doe je door te differentiëren binnen de rekenles.
Wil jij nog effectievere rekeninstructies leren geven volgens de meest recente inzichten? Bekijk de trainingen in de academie of neem contact op om de mogelijkheden voor een teamscholing te bespreken.
Trainingen in Amersfoort of bij jou op school
rekenen
Neem dan contact op met een van onze adviseurs.