De taalvaardige leerling in alle vakken
Beperkte taalvaardigheid
Jongeren lezen en schrijven meer dan ooit. Ze zijn enorm bedreven in het schrijven van korte en creatieve berichten via social media. Maar met langere teksten zoals verslagen en werkstukken weten ze zich vaak geen raad. Ook hun woordenschat laat te wensen over. En dat is niet alleen het geval bij kinderen die met een andere taal zijn opgegroeid. Voor het leerproces en het zelfvertrouwen van jongeren is het juist van groot belang dat ze gedachten, ideeën en gevoelens goed kunnen verwoorden.
Tekst doorgronden
Om een vak goed te kunnen begrijpen, moeten leerlingen in staat zijn om de stof tot zich te nemen. Ze moeten de betekenis van woorden kennen. Langere en complexere teksten kunnen doorgronden en samenvatten. Oorzaak en gevolg kunnen vinden, andere verbanden kunnen leggen. Goed begrip van de vraagstelling is ook van belang. Wat wordt nu precies gevraagd? Pas als ze dat weten, kunnen ze goede antwoorden geven.
Strategieën
Het is belangrijk om leerlingen strategieën te leren om teksten te begrijpen. Ze verwijswoorden en signaalwoorden te leren herkennen en gebruiken. Je kunt ze bijvoorbeeld ook helpen door schrijfkaders en beginzinnen aan te reiken om bepaalde verbanden te beschrijven. Zaakvakken lenen zich bovendien heel goed voor het actief vergroten van de woordenschat. De relevantie is dan namelijk duidelijk.
Advies en training
CPS helpt scholen, secties en vakdocenten om de taalvaardigheid van leerlingen te ontwikkelen in hun eigen vak. De ervaren onderwijsadviseurs van CPS bieden taalgerichte didactiek waarmee vakkennis en taal hand in hand gaan. Er is aandacht voor onder meer de samenhang van de verschillende taalvaardigheden en het belang van relevante inhoud. Niet alleen de taalvaardigheid van de leerlingen groeit hierdoor, maar ook de resultaten voor het vak zelf.
Trainingen
over de taalvaardige leerling
CPS-boek | Beter Lezen, beter leren
Vakteksten begrijpen in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs
Blogs
over de taalvaardige leerling
Boeken helpen jou en je leerlingen uit je eigen echoput te klimmen
Leesvaardigheid: na PISA 2018 op zoek naar verbetering en samenhang
Groots opruimen in je taal-lespraktijk: paradigma’s
Heb je een vraag of wil je advies?
Neem dan contact met Els.