Het jonge kind
Visie op ontwikkeling jonge kind
Vergroot de kansen van jonge kinderen (0-7) door te investeren in spel en in de ontwikkelfase spelend leren. Daarmee leg je de basis voor hun brede ontwikkeling, voor het leren en voor succes in het verdere leven. Deze investering vraagt om een duidelijke visie. CPS helpt je bij het vormen van die visie door het helder vertalen van doelen, aanpak en materialen naar de dagelijkse praktijk. Daarbij leer je alles over doorlopende leerlijnen, beredeneerd aanbod en doelbewust en planmatig handelen. Zo doe je wat ertoe doet voor het jonge kind.
Doelbewust handelen
De ontwikkelingen die een jong kind doormaakt, vormen het drijfvermogen voor het leren. Door doelbewust te handelen op de onderstaande belangrijke thema’s leg je een stevige basis. Lees hieronder per thema wat CPS voor jou kan betekenen. Of laat je verderop op deze pagina inspireren door ons academieaanbod.
Lees meer over:
-
Breinontwikkeling
Bekijk thema -
Spel
Bekijk thema -
Rekenen
Bekijk thema -
Taal
Bekijk thema -
Interactievaardigheden
Bekijk thema -
Zelfsturing
Bekijk thema
-
Thematisch werken
Bekijk thema -
Groepsmanagement
Bekijk thema
Begeleiding bij visieontwikkeling
Veel teams en professionals werkzaam in de kinderopvang, in groep 1 en 2 van het basisonderwijs of kindcentrum (IKC) hebben vragen over het vorm geven van een visie rondom het jonge kind. CPS biedt daarin begeleiding op maat. Onze adviseurs gaan met de teams bij jou op locatie aan de slag met visievorming. Dit doen we aan de hand van een visiespel rondom onderdelen als doelen, aanpak, materialen en groeperingsvormen. Onze manier van werken zorgt voor gezamenlijk draagvlak en voor de zo belangrijke vertaling naar de dagelijkse praktijk.
Doorgaande leerlijn jonge kind
Ook bij jonge kinderen is het belangrijk om cyclisch en planmatig te werken aan doelen. Spelend leren speelt daarin een belangrijke rol. Maar hoe werk je bij jonge kinderen via speelse activiteiten aan doelen en aan een doorgaande leerlijn? Hoe kun je bronmateriaal slim en doelbewust inzetten of desgewenst (met zicht op de ontwikkellijnen) meer zelf ontwerpend aan de slag? Mis je op jouw school, kindcentrum of kinderopvang een heldere doorgaande lijn voor het jonge kind en wil je dit veranderen? Ervaar je een ‘knip’ in de overgang van groep twee naar groep drie en wil je daarmee aan de slag? Neem dan contact op.
Samen maken we ambities waar
CPS weet door veel ervaring wat wel en niet werkt in het onderwijs aan jonge kinderen. Onze ervaring zetten we graag in om ook jouw ambities op dat vlak waar te maken. Door advies, scholing en begeleiding op maat kunnen we veel waarde toevoegen in relatief korte tijd. Samen met jou bouwen we aan een doorgaande lijn voor het jonge kind, groep drie en verder. We kijken samen naar het bieden van een beredeneerd aanbod.
E-book Het jonge kind
De wereld van het jonge kind en de rol van de professional.
De ontwikkelfase van spelend leren is enorm belangrijk. In het e-book Het jonge kind lees je hoe je hier invulling aan geeft, hoe je ruimte geeft aan spelend leren, maar ook werkt aan de leerlijnen en doelen.
|
Trainingen
Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.
-
03 mrtSlimmer organiseren van je peuter- en kleutergroep
-
11 mrtSpel en spelcoaching van het jonge kind
-
20 mrtInspiratiedag Jonge Kind: de basis voor de basisvaardigheden
-
08 aprOnderwijs aan het jonge kind voor leidinggevenden
-
03 junExecutieve functies en zelfsturing bij jonge kinderen
-
15 sepSlimmer organiseren van je peuter- en kleutergroep
-
16 sepSpel en spelcoaching van het jonge kind
Blogs
De Kleine Kapitein vaart door
In de ban van de kring
De glijbaanpoetser
Heb je een vraag of wil je advies?
Neem dan contact op met Jeroen, Lilian of Miriam