Schrijfonderwijs

Krachtig schrijfonderwijs bij alle vakken

Schrijven helpt bij leren. Schrijven maakt namelijk dat leerlingen ergens langer over nadenken. Daardoor leren ze dieper en slaan ze het geleerde op in het langetermijngeheugen. Voor de motivatie is het van groot belang dat leerlingen zelf keuzes mogen maken en dat het in het schrijfproduct een doel dient. Samenwerking tussen het Nederlands en andere vakken biedt hiervoor talloze mogelijkheden.
Neem contact op
schrijfonderwijs vo web.jpg

Schrijven is leren

Leerlingen schrijven meer dan ooit. Ze sturen berichten naar elkaar in computergames en communiceren veel via social media. Ze zijn enorm bedreven in het schrijven van korte, creatieve berichten. Maar dat gaat niet altijd op voor langere teksten zoals samenvattingen, verslagen of werkstukken. Het kunnen verwoorden van gedachten, ideeën en gevoelens is van essentieel belang voor het leerproces van leerlingen. Schrijven is leren!

Focus in de schrijfles op het schrijven zelf 

Bij een goede schrijfles ligt de focus primair op het schrijven zelf en niet op het eindproduct. Leerlingen leren in zo'n les hoe ze een schrijftaak kunnen oppakken zonder zich blind te hoeven staren op het eindresultaat. Want door dat laatste blokkeren zij juist en beginnen ze soms helemaal niet aan hun opdracht. Leerlingen die kunnen focussen op het schrijven zelf, voelen zich competenter, ontdekken dat schrijven leuk kan zijn en leveren onderaan de streep betere teksten af. 

De vijf fasen van een goede schrijfles 

Door de schrijfles in vijf fasen op te delen krijg je een goede structuur om de les op te bouwen en praktische handvatten om het schrijfproduct te beoordelen. Daarnaast kost het voorbereiden van de les en het nakijken van het schrijfproduct je minder tijd.

De vijf fasen zijn:

  1. oriëntatiefase
  2. opdrachtfase
  3. schrijffase
  4. revisiefase
  5. publicatiefase

Lees meer over de vijf fasen van een goede schrijfles in deze download: Vijffasenmodel voor de schrijfles.

Waar kan CPS je bij helpen?

Wij helpen scholen om hun schrijfdidactiek efficiënt in te richten op basis van het Vijffasenmodel. Wil je daar graag meer over weten? Wij lichten onze aanpak graag toe in een persoonlijk gesprek. 

CPS boek | Focus op het schrijfproces

Leerlingen begeleiden in schrijfvaardigheid

Focus op het schrijfproces

Auteur: Els Loman, m.m.v.: Jeroen Aarssen en Heleen Strating
Verschenen: oktober 2022

Dit praktische basisboek helpt docenten in het po en vo het schrijfonderwijs effectief in te richten. De  auteurs laten je zien hoe je leerlingen begeleidt en motiveert in hun schrijfproces aan de hand van het  vijffasenmodel. Het vijffasenmodel is zo opgezet dat leerlingen zich gaandeweg het schrijfproces  zelfregulerende vaardigheden eigen maken. Aandacht voor dit proces heeft een positief effect op de kwaliteit van het schrijfproduct. En dat ontdekken je leerlingen ook.

Meer informatie en bestellen

Blogs

over schrijfonderwijs

Leren schrijven kan zo veel leuker en makkelijker

Door focus op het schrijfproces en zelfregulerend lerenLeerlingen schrijven meer dan ooit. Een belangrijk deel van hun sociale communicatie verloopt schriftelijk via social media. Maar vraag je ze ...
Verder lezen

Wat je schrijft, beklijft

Schrijven in alle vakken in het voortgezet onderwijs. Herken je dit: een samenvatting die duidelijk geknipt en geplakt is? Teksten met kromme zinnen, slecht geformuleerde antwoorden en taalfou...
Verder lezen

Let op je woorden SCHAT!

Het woord ‘schat’ zit niet voor niks in ‘woordenschat’. Woorden geven rijkdom. Ze maken dat je kunt lezen, schrijven en spreken, maar ook denken en leren. Hoe rijker je woor...
Verder lezen

Heb je een vraag of wil je advies?

Neem dan contact met Els.

Zoek in de website