Schrijfonderwijs
Schrijven is leren
Leerlingen schrijven meer dan ooit. Ze sturen berichten naar elkaar in computergames en communiceren veel via social media. Ze zijn enorm bedreven in het schrijven van korte, creatieve berichten. Maar dat gaat niet altijd op voor langere teksten zoals samenvattingen, verslagen of werkstukken. Het kunnen verwoorden van gedachten, ideeën en gevoelens is van essentieel belang voor het leerproces van leerlingen. Schrijven is leren!
Focus in de schrijfles op het schrijven zelf
Bij een goede schrijfles ligt de focus primair op het schrijven zelf en niet op het eindproduct. Leerlingen leren in zo'n les hoe ze een schrijftaak kunnen oppakken zonder zich blind te hoeven staren op het eindresultaat. Want door dat laatste blokkeren zij juist en beginnen ze soms helemaal niet aan hun opdracht. Leerlingen die kunnen focussen op het schrijven zelf, voelen zich competenter, ontdekken dat schrijven leuk kan zijn en leveren onderaan de streep betere teksten af.
De vijf fasen van een goede schrijfles
Door de schrijfles in vijf fasen op te delen krijg je een goede structuur om de les op te bouwen en praktische handvatten om het schrijfproduct te beoordelen. Daarnaast kost het voorbereiden van de les en het nakijken van het schrijfproduct je minder tijd.
De vijf fasen zijn:
- oriëntatiefase
- opdrachtfase
- schrijffase
- revisiefase
- publicatiefase
Lees meer over de vijf fasen van een goede schrijfles in deze download: Vijffasenmodel voor de schrijfles.
Waar kan CPS je bij helpen?
Wij helpen scholen om hun schrijfdidactiek efficiënt in te richten op basis van het Vijffasenmodel. Wil je daar graag meer over weten? Wij lichten onze aanpak graag toe in een persoonlijk gesprek.
CPS boek | Focus op het schrijfproces
Leerlingen begeleiden in schrijfvaardigheid
Auteur: Els Loman, m.m.v.: Jeroen Aarssen en Heleen Strating
Verschenen: oktober 2022
Dit praktische basisboek helpt docenten in het po en vo het schrijfonderwijs effectief in te richten. De auteurs laten je zien hoe je leerlingen begeleidt en motiveert in hun schrijfproces aan de hand van het vijffasenmodel. Het vijffasenmodel is zo opgezet dat leerlingen zich gaandeweg het schrijfproces zelfregulerende vaardigheden eigen maken. Aandacht voor dit proces heeft een positief effect op de kwaliteit van het schrijfproduct. En dat ontdekken je leerlingen ook.
Blogs
over schrijfonderwijs
Leren schrijven kan zo veel leuker en makkelijker
Wat je schrijft, beklijft
Let op je woorden SCHAT!
Heb je een vraag of wil je advies?
Neem dan contact met Els.