Ouderbetrokkenheid
in het basisonderwijs
in het basisonderwijs
Alle ouders zijn betrokken bij hun kind en willen het beste voor hem of haar. Ouders laten meedenken over wat hun kind nodig heeft, geeft de leerkracht ideeën voor de begeleiding. Bovendien voelen ouders zich hierdoor meer betrokken bij school dan wanneer ze vooral te horen krijgen wat van ze verwacht wordt.
Ouders willen over het algemeen graag helpen. Maar ze weten niet altijd hoe. Daarom is het belangrijk om ze hulp te bieden bij de begeleiding van hun kind. Heeft het kind extra ondersteuning bij lezen nodig? Bied dan bijvoorbeeld leuke boeken, aansprekende opdrachten en tips. Op die manier wordt de begeleiding voor zowel ouders als kind leuker en effectiever.
Gerichte startgesprekken met ouders leveren meer op dan ongeleide tienminutengesprekken. Door goede afstemming met ouders kun je bepalen met welke ouders vaker en met welke ouders minder contact nodig is. En op welke wijze iedereen dat contact het prettigst vindt. Dat levert op de lange termijn goede resultaten en tijdwinst op.
CPS biedt scholen allerlei handvatten om een goede samenwerking met ouders tot stand te brengen. Dat kunnen trainingen op het gebied van bijvoorbeeld gespreksvoering en startgesprekken zijn, maar ook schoolbrede trajecten en begeleiding naar het keurmerk ouderbetrokkenheid 3.0®.
over ouderbetrokkenheid in het primair onderwijs
In het uitgebreide e-book Ouderbetrokkenheid 3.0 voor het po vind je veel informatie over ouderbetrokkenheid en vier concrete manieren om |
over ouderbetrokkenheid
over ouderbetrokkenheid
Stel 'm aan Lotte, Arjan of Marjon.