Feedback in de les

Feedback is effectief als een leerling de ontvangen informatie begrijpt en gebruikt om te leren. Het gaat er bij feedback dus niet om dat je als docent zo precies en volledig mogelijk aangeeft wat er beter kan, maar dat een leerling nadenkt over zijn prestatie of leeraanpak om het de volgende keer beter te doen.
Wat is feedback niet?
Informatie die een docent geeft aan een leerling
Wat is feedback wel?
Informatie die een leerling gebruikt om te leren
Het feedbackproces vraagt om een actieve rol van de leerling. Als je leerlingen hier zelf actief over laat nadenken, dan kan dit hun motivatie en zelfregulerende vaardigheden versterken. De verschillende acties en interacties die leerlingen, hun klasgenoten en de docent in dit proces kunnen uitvoeren, hebben we uitgewerkt in een model met vijf elementen:
Als het een leerling niet lukt om gebruik te maken van de informatie die is gegeven over zijn prestatie of leeraanpak, dan kunnen één of meerdere elementen aan het feedbackproces worden toegevoegd.
Vragen |
Een leerling zoekt en vraagt actief naar informatie over een leerprestatie. |
Geven | Een leerling krijgt informatie over zijn prestatie of leeraanpak van één of meerdere bronnen. |
Analyseren |
Een leerling gaat na of hij de feedback begrijpt en kan gebruiken in het |
Gebruiken | Een leerling past de feedback toe in het vervolg van het leerproces. |
Terugkoppelen | Een leerling laat zien hoe de ontvangen feedback is verwerkt. |
Met formatief handelen stuur je het leerproces, met feedback neem je leerlingen daarin mee. Je geeft ze een kwaliteitsverwachting mee, om ze vervolgens op basis van wat zij al kennen en kunnen te laten begrijpen wat zij nog te leren hebben. Binnen de formatieve cyclus geef je met drie specifieke vormen van feedback informatie over het leerproces van de leerling:
1. Doel – waar werkt de leerling naar toe? (feed up)
2. Toets – waar staat de leerling nu? (feed back)
3. Gevolg – wat heeft de leerling nog te doen? (feed forward)
Trainingen op school of in onze academie
Wil je leren om effectieve feedback toe te passen in jouw lessen en leerlingen hier actief bij te betrekken? Tijdens onze trainingen in Amersfoort of bij jou op school leer je de technieken en vaardigheden. Een actueel overzicht van onze trainingen vind je op deze pagina.
Literatuur
Formatief handelen in de les - Toetsen van het leren, om te leren
Auteurs: Roel Vos & Meike Berben
1e druk, september 2023
€ 33,95
In dit praktische boek worden bij de drie onderdelen van de formatieve cyclus – doel, toets en gevolg – voorbeelden, stappenplannen en werkvormen beschreven om formatief handelen toe te passen in de les. Ook bespreken de auteurs in Formatief handelen in de les voorwaarden en technieken die formatief handelen kunnen ondersteunen en is er aandacht voor het gebruik van ICT-middelen. |
![]() |
Maandag 7 april 2025 | 15.30 – 16.30 uur | via MS Teams | gratis
Dit webinar gaat over het organiseren van effectieve feedback in je lessen. Het doel daarbij is dat leerlingen aan de slag gaan met de feedback die zij krijgen. We laten zien hoe je binnen een feedbackproces leerlingen kan activeren en bespreken ook hoe je dat kan doen in klassen met veel leerlingen of bij een gebrek aan tijd.
Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.
Over didactische thema's
Neem dan contact op met Roel of Meike.