Taal is voorwaarde, middel en doel van leren
Taalkrachtig onderwijs is een benadering op maat, die de kracht van taal centraal stelt in het leerproces en zo de basis legt voor levenslang leren. Taal is hiervoor voorwaarde, middel en doel van leren.
We begeleiden basisschoolteams om de focus te leggen op interactief, betekenisvol en geïntegreerd taalonderwijs. Leerkrachten leren hoe ze leerlingen aanzetten tot het actief produceren van taal in zowel mondelinge als schriftelijke communicatie voor op school en daarbuiten. Dit bevordert het vermogen om te denken en ideeën en emoties effectief te uiten, waarbij alle aspecten van taal aan bod komen.
Een integrale, doelbewuste en curriculumgerichte taalaanpak vanuit betekenisvolle contexten is hierbij van belang. Deze aanpak draagt bij aan de ontwikkeling van kritisch denken en zelfvertrouwen, zodat leerlingen een actieve bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij van vandaag en morgen.
De route naar Taalkrachtig Onderwijs
CPS biedt maatwerk en ondersteunt scholen vanuit een doordachte taalaanpak met de nadruk op praktische invullingen, een concreet kwaliteitsplan en is gebaseerd op de nieuwste wetenschappelijke inzichten. We laten leerkrachten oefenen en toepassen. Daardoor kunnen ze goed taalonderwijs verzorgen: interactief, betekenisvol en geïntegreerd. Ieder moment van de dag.
Samen met scholen volgen wij een
routekaart. Deze routekaart bestaat uit maximaal twaalf stappen, bestaande uit een startgesprek, observaties, werkgroepdagen, teamdagen, en een eindgesprek.
De thema's waarop wij ons specialiseren zijn:
- Visie op TaalKrachtig onderwijs
Ontwerpen, toepassen, borgen
- TaalKrachtig onderwijs in doorlopende leerlijn
Van referentiekader naar leerlijnen en concrete lesdoelen
- Taalkrachtige instructie
De niet te onderschatten kracht van goede instructie
-
De Kracht van woorden – woordenschat
Met goede woordenschatdidactiek vergroot je de kennis van de wereld van leerlingen
-
Mondelinge taalvaardigheid met Oracy
Geef kinderen een stem en het leer ze de spreekruimte benutten
- Van leren lezen naar lezen om te leren
Van fonemisch bewustzijn en technisch lezen naar lezen met begrip
- Thematisch werken aan tekstbegrip
Lezen en beluisteren van rijke teksten, in samenhang met andere vakken
- Leesbevordering
Maak lezen leuk!
- Schrijven met Taalkracht
Doelgericht aan de hand van het vijf-fasenmodel
- Meertaligheid
Visie op, kennis van en omgaan met de verschillende talen op school
In de academie
Taaltrainingen voor het basisonderwijs
Gratis e-book
Drie uitdagingen in het begrijpend leesonderwijs