Motiveren van leerlingen
Wat is er aan de hand?
Leerlingen geven verschillende redenen waarom zij niet gemotiveerd zijn. School is saai en de lessen bieden te weinig of juist te veel uitdaging. De leraar praat volgens de leerlingen te veel en toont te weinig interesse in de leerlingen. Leerlingen willen actief betrokken worden bij de les, vragen kunnen stellen en keuzemogelijkheden hebben. Tegelijkertijd willen leerlingen duidelijke uitleg en vinden ze het belangrijk om te weten waarom ze iets moeten leren.
Intrinsieke versus extrinsieke motivatie
Zowel extrinsieke als intrinsieke motivatie hebben een positieve invloed op de leerresultaten van de leerling. Maar als leerlingen alleen maar extrinsiek gemotiveerd zijn, kan het gevolg op de langere termijn zijn dat leerlingen alleen nog maar werken voor een cijfer of toets. Er is dan geen sprake van eigenaarschap over hun leerproces. Deze leerlingen ‘moeten’ naar school. Als school en leraar wil je uiteindelijk dat de leerling intrinsiek gemotiveerd is. Dit vraagt om een motiverende leeromgeving.
Een motiverende leeromgeving
Motivatie is de wil om je ergens voor in te zetten. Het is een innerlijk proces. Dat maakt het soms ook zo lastig om een ander te motiveren. Als school en leraar heb je wel invloed op het creëren van een motiverende leeromgeving. Het uitgangspunt hiervan is de zelfdeterminatietheorie van Deci & Ryan (2000): leerlingen ervaren meer intrinsieke motivatie wanneer hun leeromgeving voldoet aan de drie psychologische basisbehoeften Autonomie, verBondenheid en Competentie (ABC).
Motivatie en zelfregulatie
Pas als leerlingen niet alleen kunnen leren, maar ook willen leren, kun je echt spreken van zelfregulatie. Anders blijft het leren iets dat hun door anderen is opgelegd en waar ze zelf uiteindelijk weinig over te zeggen hebben. Leerlingen worden eigenaar van hun leerproces.
Aan de slag met motiveren
Trainingen op school of in onze academie
Wil jij werken aan een (nog meer) motiverende leeromgeving voor jouw leerlingen, zodat zij nog beter en meer gaan leren? Tijdens onze trainingen in Amersfoort of bij jou op school krijg je kennis, meer inzicht en praktische tips mee die je direct in je les kan inzetten. Een actueel overzicht vind je op deze pagina.
In de academie
Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.
-
22 janZelfregulerend leren met executieve functies
-
23 janZelfregulerend leren in het basisonderwijs
-
29 janInspiratiedag Denken activeren in de klas
-
04 febOpleiding de leercoach: leerlingen coachen bij zelfregulerend leren
-
06 mrtDe mentor als coach
-
02 aprOntwikkel je vaardigheden als startende mentor
-
02 aprLeerlingen motiveren
-
26 meiActiverende werkvormen en ICT in het talenonderwijs
Blogs
Over het motiveren van leerlingen
De illusie dat je leerlingen kan motiveren
Wat doen we aan amotivatie van leerlingen?
Leerlingen motiveren: dit kun je doen
Heb je een vraag of wil je advies?
Neem dan contact op met Rianne, Renée of Bert.