Klantcases

Klantcases

Veel scholen gaan voor duurzame schoolontwikkeling en willen succesvolle veranderingsprocessen op gang brengen. Ze vragen CPS om hen te begeleiden daarbij. Om een beeld te geven van hoe wij blijvend resultaat bewerkstelligen, staan hieronder verschillende voorbeelden van trajecten die we met scholen gedaan hebben.
Contact

Onderwijsinnovatie op de Waldheim-mavo

Op de Waldheim-mavo hebben leerlingen elke dag drie lessen van 80 minuten. Hoe zorg je dat deze lessen effectief zijn? Activerende werkvormen en didactiek helpen.
Lees verder

Eigenaarschap vraagt ander leiderschap

Sarkon wilde minder topdown leiderschap en betere samenwerking tussen de directeuren en de staf. Meer eigenaarschap wilden ze zo ook bereiken. 
Lees verder

Basisschool Het Baken werkt met Lesson Study

Bij basisschool Het Baken in Capelle aan den IJssel werken ze met Lesson Study. Ze begonnen hiermee onder begeleiding van onderwijsadviseur Lotte van der Goot.
Lees verder

Van teamleider tot directie

Anne van de Wouw, teamleider, en Niek Bootsma, bestuurder, vertellen over het oriëntatietraject van teamleider naar directie begeleid door CPS.
Bekijk de video

Taalbeleid op het Vlietland College

Bij het Vlietland College pakten ze het taalbeleid aan, begeleid door CPS. Luister en kijk naar de ervaringen van teamleiders, docenten en leerlingen.
Bekijk video

Leader in Me op Jan Ligthartschool

De Jan Ligthartschool is gaan werken met de 7 gewoonten van Leader in Me (Covey). Leerlingen werken nu zelfstandiger en nemen meer eigen verantwoordelijkheid.
Bekijk de video

Formatief handelen en effectieve feedback

SG. Antoni Gaudí werkt samen met CPS aan de implementatie van formatief handelen en effectieve feedback in de lessen op school. Waarom deze thema's en wat levert dit op?
Lees verder

Management development traject bij CVO

CVO vond samen met CPS een passend management development traject om leraren, teamleiders en directies zich verder te laten ontwikkelen.
Lees verder

Bonaventuracollege aan de slag met taalbeleid

Bij het Bonaventuracollege richten alle docenten zich actief op taalvaardigheid. 'Want pas dan zal de taalvaardigheid van leerlingen toenemen.'  
Lees verder

Ouderbetrokkenheid 3.0

PCBO wilde de ouderbetrokkenheid versterken om onderwijsachterstanden te verminderen en schoolsucces en ontwikkeling van leerlingen te vergroten.  
Lees verder

Ouderbetrokkenheid 3.0

De VSO afdeling van de A.J. Schreuderschool zocht een manier om ouders meer bij de school te betrekken en behaalde het keurmerk Ouderbetrokkenhied 3.0.
Lees verder

The Leader in Me (Covey)

CBS Marimba wilde de sociale veiligheid vergroten en koos voor een traject om deze gedragsverandering in gang te zetten vanuit de 7 gewoonten van Stephen Covey.
Lees verder

Beter begrijpend lezen

De Ichthus wilde de resultaten begrijpend lezen verhogen. Het traject werd breed ingestoken en leraren kregen meerdere instrumenten aangereikt.
Lees verder

Differentiëren

Thorbecke Scholengemeenschap wilde praktisch aan de slag gaan met differentiëren. Geen training uit de boekjes, maar maatwerk op de school.
Lees verder

Ouderbetrokkenheid 3.0

CBS De Meidoorn wilde de ouders actiever gaan betrekken bij de ontwikkeling van hun kind en de relatie met hen verdiepen.
Lees verder

Geïnspireerd?

Heb je vragen of opmerkingen over onze cases? Of wil je eens met een adviseur doorpraten over een situatie op jouw school? Neem dan contact op.

En ook:

Schoolambitie 10 scholen uit hetzelfde bestuur willen de leesvaardigheid van hun leerlingen versterken. De bestuurder wil dit faciliteren en waar mogelijk coördineren.
Aanpak
  • Ontwikkelen van een gezamenlijke visie op het taal- en leesonderwijs.
  • Maatwerk voor de deelnemende scholen.
  • Meerdere scholingsbijeenkomsten en klasbezoeken.
  • Inzet Lesson Study als methodiek voor het teamleren.
  • Opzetten van een stuurgroep met daarin directieleden, leescoördinatoren en IB-ers.
  • Ondersteuning IB-er of taalcoördinator met het oog op borging/implementatie.
  • Beleidsplan.
  • Regelmatig afstemmingsoverleg met bestuurder en directie. 
Waarom CPS Partij met veel expertise op het thema begrijpend luisteren - begrijpend lezen.

       

Een vereniging van 7 scholen (vo)

Schoolambitie Ontwikkel een management development programma dat voorziet in de ontwikkeling van schoolleiders, middenmanagers, aspirant schoolleiders en het doorgroeien van ambitieuze docenten.
Aanpak
  • Combinatie van formeel en informeel leren, afgestemd op de verschillende groepen. 
  • Modulaire opbouw over een aantal schooljaren.
  • Trainingen in de 7 gewoonten van effectief leiderschap (Stephen Covey).
  • Trainingen Onderwijskundig Leiderschap.
  • Verdiepingsmodules / thematische bijeenkomsten.
  • Vooraf werden persoonlijke leervragen in kaart gebracht en ideeën voor leerprojecten die aansluiten bij de ambities van de school.
  • Persoonlijke leergesprekken en begeleide intervisie.
  • Borging van het scholingstraject in de organisatie.
Waarom CPS De kennis en ervaring op het thema leiderschap (o.a. Covey) en het kunnen bieden van maatwerk in een groot traject.

     

Basisschool

Schoolambitie Drie voorheen zelfstandige locaties gaan samen in één school. Er zijn grote verschillen in visie, kennis en vaardigheden tussen de locaties. De school wil meer eenheid in denken en handelen met behoud van de lokale kleur.
Aanpak
  • Nu-meting.
  • Gerichte teamtrainingen waarin gewerkt werd aan meer eenheid in visie, taal en lespraktijk. Feedback door middel van audits.
  • Opzetten van een stuurgroep.
Waarom CPS Vertrouwen in de aanpak die CPS voorstelde.

    

Basisschool

Schoolambitie De school wil terugloop in leerlingenaantallen tegengaan, de resultaten verbeteren en nieuw elan brengen in het team.
Aanpak
  • Nu-meting.
  • Met gerichte teamtrainingen werd gewerkt aan de teamcultuur en het versterken van de leerkrachtvaardigheden.
  • Opzetten van een stuurgroep.
  • Coaching en professionalisering MT.
  • Interne audits.
Waarom CPS Het bestuur was een tevreden klant van CPS.

   

Basisschool 

Schoolambitie De school heeft een sterk groeiend team met veel jonge, startende leerkrachten en veel leerlingen die opgroeien in een achterstandsituatie. De school wil haar leerkrachten professionaliseren van startbekwaam naar vakbekwaam en meer eenheid in taal en denken van het team.
Aanpak
  • Nu-meting.
  • Met gerichte teamtrainingen werd gewerkt aan kennis en vaardigheden en meer eenheid in denken en taal.
  • Scholing van interne coaches en auditoren.
  • Opzetten van een stuurgroep.
  • Interne audits.
Waarom CPS De school had vertrouwen in de aanpak die CPS voorstelde.

    

Basisschool

Schoolambitie De school streeft een duurzame professionele cultuur na en wil meer specifiek de rekenopbrengsten verhogen. Het team wil graag aan teamleren werken door samen lessen te ontwikkelen.
Aanpak
  • Meerjarig professionaliseringstraject waarin het team wordt begeleid en geleerd om zelf een Lesson Study op te zetten.
  • Eerst de startende docenten, daarna de rest van het team.
Waarom CPS Partij met veel expertise in Lesson Study.

    

Voortgezet onderwijs

Schoolambitie

De school wil dat alle docenten in 2020 differentiatie in de lessen kunnen toepassen en kunnen laten zien.

Aanpak
  • Incompany trainingen van 4 dagdelen in drie verschillende groepen (naar keuze en op basis van voorkennis).
  • Verschillende groepen van maximaal 20 docenten.
  • Lesbezoeken op verzoek door CPS-adviseur of collegiaal.
  • Begeleiding van een overkoepelende stuurgroep.
Waarom CPS Docenten waren enthousiast over de gevolgde training Differentiëren bij CPS Academie, de school wilde de training daarom incompany aanbieden aan verschillende groepen docenten.

Zoek in de website