Redactiesommen
Drie stappen voor het oplossen van redactiesommen
Voor het goed oplossen van redactiesommen dienen leerlingen drie stappen te doorlopen:
- de som en de vraag uit het verhaal destilleren
- de som uitrekenen
- het juiste antwoord geven op de vraag
De meeste leerlingen lopen voornamelijk vast bij stap 1 en 3. Want hiervoor hebben ze ook taalvaardigheid, kennis van de wereld, tekstbegrip en zelfregulatie nodig. Als leerkracht is het dus belangrijk om te weten hoe je je leerlingen de verschillende vaardigheden aanleert die nodig zijn om redactiesommen op te lossen. Zo kan het leerlingen helpen om redactiesommen uit te tekenen of tekstueel op te delen.
Kijk ook eens bij ons blog Redactiesommen: voor rekenen heb je steeds meer taal nodig.
Didactische handvatten voor redactiesommen
Willen jij en je team leerlingen effectief leren begeleiden bij het oplossen van redactiesommen? Neem dan contact op met een van onze adviseurs of bekijk de trainingen in de academie.
Lees meer over:
-
Rekeninstructie
Bekijk thema -
Blokvoorbereiding
Bekijk thema -
Effectief rekenonderwijs
Bekijk thema
In de CPS Academie
trainingen in Amersfoort of bij jou op school
Er zijn op dit moment geen bijeenkomsten gepubliceerd. Probeer het op een later moment nog een keer.
Blogs over
rekenen
Drie tips voor een effectieve rekenles
Sterke rekenaars maken soms toch veel fouten
Voor rekenen heb je steeds meer taal nodig
Heb je een vraag of wil je advies?
Neem dan contact op met een van onze adviseurs