Leidinggeven aan vaksecties

We krijgen regelmatig vragen van scholen als:
Het werk in de vaksectie is van iedereen, maar zowel de schoolleiding als de sectieleden verwachten veel van de voorzitter. Hoewel de voorzitter geen leidinggevende is in hiërarchische zin, verwacht de schoolleiding wel dat hij/zij de sectie aanstuurt. Veel voorzitters vragen zich dan ook af:
CPS begeleidt bijeenkomsten waarin je samen met voorzitters van andere secties jouw positie in de vaksectie en school verkent, versterkt en de effectiviteit van je vaksectie vergroot.
Doelgroep: sectievoorzitters / -leiders
Het onderwijs is momenteel volop in beweging. Dit vraagt van vaksecties tijd en ruimte om zich samen in hun vakgebied verder te ontwikkelen. De ene keer is de aandacht meer gericht op de organisatie van het vakcurriculum en vakdidactiek, de andere keer juist op de pedagogisch-didactische aanpak in de klas. Welke thema’s centraal staan, is ook afhankelijk van de ambities en doelen van de school en de uitwerking daarvan in het vakwerkplan.
Voorbeelden van thema’s waarbij wij ondersteuning bieden:
Doelgroep: alle vaksectieleden
Leraar zijn betekent veelal dat je je werk alleen uitvoert. Maar van vakcollega’s valt zoveel te leren. En samen verbeteren en vakinhoudelijk of -didactisch ontwikkelen geeft vaak nieuwe energie. Voorwaarde is wel dat je elkaars kwaliteiten weet te benutten en de onderlinge verschillen waardeert accepteert. Samenwerken gaat lang niet altijd vanzelf en vraagt een specifieke focus of aanpak.
We ondersteunen vaksecties in de onderlinge samenwerking bij:
Doelgroep: de gehele vaksectie
CPS belicht haar aanbod voor vaksecties altijd vanuit een integrale invalshoek. De kracht van de vaksecties ligt in de verbinding en de samenhang met de schoolontwikkeling en ambities. Dat betekent samenwerking en regelmatige afstemming tussen schoolleiding en vaksecties.
Leestip: blog ‘3 tips voor een goede samenwerking tussen schoolleiders en vaksectievoorzitters’.
Doelgroep: schoolleiding en vaksectievoorzitters
Bovenstaand aanbod kunnen we uitwerken in bijvoorbeeld:
Neem dan contact met Marjolein of Sander.