Interactievaardigheden

Interactievaardigheden

In interactie met kinderen staat het pingpongprincipe centraal. De volwassene en het jonge kind reageren op elkaar. Relaties tussen kinderen en volwassenen die responsief zijn – dus met veel interacties – vormen een sterke basis in de hersenen van een kind voor toekomstig leren en ontwikkelen. Dit vormt de basis van de (zes) pedagogische en educatieve interactievaardigheden (Riksen-Walraven).
Neem contact op
meisje met hoed conducteur.png

Het pingpongprincipe

Jonge kinderen zijn gefascineerd door alles om zich heen. Nieuwe prikkels verwonderen hen en ze vinden het prachtig om anderen daarop te wijzen en erover ‘in gesprek’ te gaan. Ook als ze daar nog geen woorden voor hebben. Dat noem je het pingpongprincipe: het kind speelt de bal áán en de ouder of begeleider speelt hem weer terug. Het pingpongprincipe verwijst naar de term serve-and-return, bedacht door onderzoekers van het Center on the Developing Child van Harvard University.

Prakische verdieping

Wil je als pedagogisch medewerker of onderbouwleerkracht in de dagelijkse omgang de communicatie met jonge kinderen versterken? Zoek je naar manieren waarop jouw handelen en interactie direct effect hebben op de brede ontwikkeling van jonge kinderen? Wil je meer weten over hoe je pedagogische en educatieve interactievaardigheden  kan toepassen? Neem dan contact op met een van onze onderwijsadviseurs of bekijk ons academieaanbod.

Lees meer over:

In de academie

Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.

Heb je een vraag of wil je advies?

Neem dan contact op met Jeroen, Lilian of Miriam

Zoek in de website