Sterke rekenaars

Sterke rekenaars

Veel sterke rekenaars presteren een stuk minder dan ze kunnen. Voor naar schatting twintig procent van de leerlingen in het basisonderwijs ligt het 1S-niveau namelijk structureel onder hun potentiële mogelijkheden. Mede daarom is niet altijd meteen duidelijk welke leerlingen sterk zijn in rekenen. Hoe kom je erachter wie de sterke rekenaars in je klas zijn? En hoe begeleid je die en de al bekende sterke rekenaars het beste, zodat ze presteren naar kunnen?
Neem contact op
Sterke rekenaars themapagina plaatje Intro.png

Sterke rekenaars maken ook fouten

Het is soms best lastig om sterke rekenaars te signaleren. Want sterke rekenaars maken ook fouten en presteren regelmatig onder hun niveau. Vooral als onduidelijk is wat zij in het onderwijs nodig hebben of als ze de Nederlandse taal niet goed machtig zijn. Met de juiste begeleiding en passend onderwijsaanbod, draag je eraan bij dat ook deze rekenaars zich optimaal ontwikkelen.

Signaleren van sterke rekenaars

Sterke rekenaars zijn niet per definitie rekenaars met hoge scores. Door alleen te kijken naar scores en prestaties, krijg je niet alle (potentieel) sterke rekenaars in beeld. Bovendien zijn er verschillende typen sterke rekenaars met eigen kenmerken. En dat maakt het signaleren van deze leerlingen extra uitdagend.  Je moet dus op zoek naar (sluimerend) rekentalent. De beste manier van signaleren is een combinatie van meerdere bronnen:

  • onderzoek
  • observatie
  • scores
  • stimuleren van rekentalent
  • gesprekken met leerling en ouders

Begeleiden van sterke rekenaars

De verschillende typen sterke rekenaars hebben een ander soort begeleiding nodig. Als je weet welk type rekenaar een leerling is, kun je deze leerling beter begeleiden en uitdagen. Dit vraagt om gerichte onderwijsaanpassingen, zowel binnen de reguliere reken-wiskundeles als in activiteiten buiten de les. Door op deze manier in te spelen op de behoeften van (potentieel) sterke rekenaars, kunnen zij hun capaciteiten optimaal ontwikkelen, voelen zij zich meer uitgedaagd en gemotiveerd.

Meer weten?

Wil je meer weten over (potentieel) sterke rekenaars in het basisonderwijs en hoe je hen in jouw school het beste onderwijs kan bieden? Neem dan contact op met een van onze adviseurs of bekijk hieronder de rekentrainingen in de academie. Deze trainingen kunnen we overigens ook bij jou op school organiseren.

 

Lees meer over:

Boek

over rekenonderwijs

Cover_Sterke-Rekenaars

In het herziene boek Sterke rekenaars in het basisonderwijs: verschillende typen (potentieel) sterke rekenaars en effectieve onderwijsaanpassingen binnen en buiten de reguliere reken-/wiskundeles.

Meer informatie

In de CPS Academie

Trainingen in Amersfoort of bij jou op school

Sterke rekenaars maken soms toch veel fouten

Waarom lukt het goede rekenaar soms toch niet om foutloos de opgaven te maken? Hoe ga je om met leerlingen die uitstekend kunnen rekenen, maar zich vervelen? 
Verder lezen

Drie praktische tips voor een effectieve rekenles

Bij controle van begrip blijkt vaak slechts de helft van je klas de rekenstof goed te begrijpen. Je hebt heel hard gewerkt, maar je leerdoel toch niet gehaald. Herkenbaar? 
Verder lezen

Voor rekenen heb je steeds meer taal nodig

Lukt het jouw leerlingen prima om 6 x 7 op te lossen? Maar raken ze al snel in de war bij het uitdelen van zes netten met elk zeven mandarijnen aan 30 leerlingen?
Verder lezen

Heb je een vraag of wil je advies?

Neem dan contact op met Marjolein of Arjan.

Zoek in de website