Sterke rekenaars

Het is soms best lastig om sterke rekenaars te signaleren. Want sterke rekenaars maken ook fouten en presteren regelmatig onder hun niveau. Vooral als onduidelijk is wat zij in het onderwijs nodig hebben of als ze de Nederlandse taal niet goed machtig zijn. Met de juiste begeleiding en passend onderwijsaanbod, draag je eraan bij dat ook deze rekenaars zich optimaal ontwikkelen.
Sterke rekenaars zijn niet per definitie rekenaars met hoge scores. Door alleen te kijken naar scores en prestaties, krijg je niet alle (potentieel) sterke rekenaars in beeld. Bovendien zijn er verschillende typen sterke rekenaars met eigen kenmerken. En dat maakt het signaleren van deze leerlingen extra uitdagend. Je moet dus op zoek naar (sluimerend) rekentalent. De beste manier van signaleren is een combinatie van meerdere bronnen:
De verschillende typen sterke rekenaars hebben een ander soort begeleiding nodig. Als je weet welk type rekenaar een leerling is, kun je deze leerling beter begeleiden en uitdagen. Dit vraagt om gerichte onderwijsaanpassingen, zowel binnen de reguliere reken-wiskundeles als in activiteiten buiten de les. Door op deze manier in te spelen op de behoeften van (potentieel) sterke rekenaars, kunnen zij hun capaciteiten optimaal ontwikkelen, voelen zij zich meer uitgedaagd en gemotiveerd.
Wil je meer weten over (potentieel) sterke rekenaars in het basisonderwijs en hoe je hen in jouw school het beste onderwijs kan bieden? Neem dan contact op met een van onze adviseurs of bekijk hieronder de rekentrainingen in de academie. Deze trainingen kunnen we overigens ook bij jou op school organiseren.
over rekenonderwijs
Trainingen in Amersfoort of bij jou op school
Neem dan contact op met Marjolein of Arjan.