Blogs

PHOTO-2025-04-16-10-58-35.jpg

Reflectie op de Staat van het Onderwijs 2025

De Staat van het Onderwijs 2025 biedt een actuele analyse van de staat van het Nederlandse onderwijs. Veel thema’s zijn herkenbaar uit voorgaande jaren, maar dit jaar vallen vooral de thema's...
Yonina Pullens , Els Loman
17 april 2025
Blog Spreekkracht versterken.png

Spreekkracht versterken in de klas: leerlingen kritisch leren spreken

Hoe creëer je een klas waarin leerlingen niet alleen spreken, maar écht in dialoog gaan? In een tijd waarin meningen op sociale media binnen seconden verharden en discussies vaak zwart-...
Renée Pet-Cools
14 april 2025
Blogfoto Parmant Joris Formatief handelen in de praktijk.png

Formatief handelen in de praktijk!

Docenten Aranka en Arjan van scholengemeenschap Parmant Joris in Eindhoven werkten samen met een groep collega’s uit verschillende vaksecties aan concrete formatieve toepassingen voor hun les...
Meike Berben
10 april 2025
buitenaanzicht-Het-Balkon.jpeg

De effectieve les op IKC Het Balkon

Een effectieve les vraagt om een bewuste didactische aanpak. Maar welke keuzes maak je als school? Hoe zorg je ervoor dat het team een gezamenlijk beeld heeft van wat een goede les is? En hoe maak ...
Marjolein van Straalen
2 april 2025
Blog grip op tekstbegrip.jpg

Grip op tekstbegrip

Nederland heeft te maken met een leescrisis: onze leerlingen presteren internationaal ondermaats. Willen we deze leescrisis echt aanpakken, dan moeten de lessen tekstbegrip volledig op de schop en ...
Jeroen Aarssen
24 maart 2025
Blog Samenwerken met meertalige ouders (dummy).png

Samenwerken met meertalige ouders

Het is bewezen dat samenwerking tussen school en ouders zorgt voor betere leerresultaten bij kinderen. Maar hoe werk je goed samen met ouders die de Nederlandse taal niet machtig zijn? 
Lotte van der Goot , Marjon Smits , Erin Gail MacDonald
18 maart 2025
Blog Meertaligheid in de klas een kans, geen obstakel (dummy) (1).png

Meertaligheid in de klas

Het aantal meertalige leerlingen neemt toe. Deze groep is enorm divers: van nieuwkomers tot leerlingen die wel in Nederland zijn geboren maar tweetalig worden opgevoed of leerlingen die een dialect...
Yonina Pullens , Jeroen Aarssen
10 maart 2025
BL_Schoolleiders hebben sleutelrol bij ouderbetrokkenheidc1.jpg

Schoolleiders hebben sleutelrol bij ouderbetrokkenheid

Marijke Kieboom en Ruud van Geene zijn directeuren van IKC De Vaart in Ter Aar, een basisschool met ruim 500 leerlingen. Het directieduo nam in het voorjaar van 2024 deel aan de tweedaagse training...
Lotte van der Goot , Marjon Smits
5 maart 2025
BLOG Formatief handelen in het basisonderwijs.png

Wisbordjes: formatief of niet?

Wisbordjes, je vindt ze tegenwoordig in bijna iedere klas. Het idee is eenvoudig: leerlingen schrijven hun antwoord op het bordje, de bordjes worden omhoog gehouden en de leerkracht ziet direct wie...
Marjolein van Straalen
7 februari 2025
Stimuleer voorleesplezier met deze 10 gouden voorleestips .png

Stimuleer voorleesplezier bij ouders met deze 10 gouden voorleestips

Voorlezen is veel meer dan een gezellige activiteit; het is een essentieel onderdeel van de taalontwikkeling van kinderen. Door voor te lezen vergroten kinderen hun woordenschat en algemene kennis....
Daniëlle Lokhorst
30 januari 2025
Blog ICT in de klas.png

ICT in de klas: vier tips voor een veilige (online) leeromgeving

Technologie en digitale media nemen een steeds grotere plaats in onze samenleving in. Dit zie je ook terug in de scholen. We leren steeds meer digitaal. In bijna iedere klas hangt een smartboard. E...
Marjolein van Straalen
12 november 2024
Blog Hoe houd ik als MT differentiëren op de agenda.png

Hoe houd ik als MT differentiëren op de agenda?

Het realiseren van onderwijs waarin differentiëren steeds vanzelfsprekender wordt vraagt allereerst om een visie. Zo’n visie zegt waarom de school het belangrijk vindt om aandacht te bes...
Meike Berben
7 november 2024
Blog Helpt differentiërend werken om mijn leerlingen te motiveren.png

Helpt differentiëren om mijn leerlingen te motiveren?

“Meneer, ik ben klaar. Mag ik een verdiepingsopdracht?”. “Doordat we zelf mogen kiezen hoe we dit leren, snap ik het beter en onthoud ik het ook echt”, “Dit was een ga...
Meike Berben
27 september 2024
Blog Van je collega's kun je leren.png

Van je collega's kun je leren

Je geeft je leerlingen heel bewust dagelijks feedback op hun leerproces. Waar werkt de leerling naar toe, waar staat de leerling nu en wat heeft de leerling nog te doen? Net zoals leerlingen groeie...
Marjolein van Straalen
24 september 2024
Blog tips voor schoolcoaches.png

Tips voor schoolcoaches over de zes rollen en overtuigingen

Een voorbeeld van een dialoog over de rol van gastheer en presentator tussen schoolcoach Amina en leraar Frank:
Guido van den Brink
18 september 2024
Waldheim mavo - foto.jpg

Onderwijsinnovatie op de Waldheim-mavo

Op de Waldheim-mavo te Baarn hebben de leerlingen elke dag drie lessen van 80 minuten en daar omheen is er, in overleg met de mentor over de invulling, keuzewerktijd. Omdat docenten en leerlingen b...
Meike Berben
17 september 2024

Zoek in de website