Doorlopende leerlijn technisch lezen
QuickScan technisch lezen
CPS biedt de QuickScan technisch lezen: een handige scan om de kwaliteit van het technisch leesonderwijs te bepalen. Deze omvat vragen over:
- doelen
- aanbod
- tijd
- instructie
- differentiatie
- monitoring
Aanpak
Als je door de scan weet welke elementen van het technisch leesonderwijs extra aandacht nodig hebben, kun je gericht verbeteringen aanbrengen. Belangrijk is om alle taaldomeinen te verbinden en leerkrachten inzicht te geven in het proces van technisch lezen en de doorgaande leerlijn. Ook helpt het om de vakdidactische vaardigheden van leerkrachten verder te versterken. Al deze zaken zorgen dat je bewuste keuzes kunt maken voor activiteiten en materialen. CPS biedt advies en begeleiding hierbij.
Taalbeleidsplan
Soms blijkt uit de QuickScan dat er hulp nodig is bij het vaststellen van schoolbrede doelen voor technisch lezen en bij de monitoring van de leesontwikkeling. CPS biedt begeleiding bij het samenstellen van een (taal)beleidsplan.
Kijk ook bij de andere taalthema's
-
Doorlopende leerlijn taal
Bekijk thema -
Thematisch begrijpend lezen
Bekijk thema -
Begrijpend luisteren en lezen
Bekijk thema -
Oracy: mondelinge taalvaardigheid
Bekijk thema
Handboek technisch lezen
Instructie en didactiek in de doorgaande lijn
Heb je een vraag of wil je advies?
Neem dan contact op met Jeroen, Daniëlle, Naomi of Lilian