De Leercoach
zelfregulerend leren met leerstrategieën
zelfregulerend leren met leerstrategieën
Veel onderwijsteams zijn bezig met de flexibilisering van het onderwijs om maatwerk te bieden aan leerlingen of studenten. Flexibilisering vraagt dat leerlingen steeds meer autonoom het eigen leren zelf aansturen of wel zelfregulerend leren. De leeromgeving biedt structuur en ondersteunt de autonomie en zelfregulatie van de leerling, met duidelijke betekenisvolle opdrachten en formatief leren. De docent in de rol van leercoach geeft de leerling daarbij passende begeleiding en feedback op maat.
Hoe leert de leerling of student zelfregulerend leren? Door de inzet van zelfregulerende leerstrategieën leren leerlingen zelf hun leertaak, leerproces te plannen, monitoren en evalueren, te reguleren. Deze leerstrategieën “worden onderverdeeld in drie vormen van zelfregulatie die het denken, willen en handelen van de leerling versterken:
Het vóóraf aanleren en expliciet instrueren van zelfregulerende leerstrategieën bij leerlingen is hierbij voorwaardelijk.
Je leren zelf reguleren gaat echter niet vanzelf. Bij het ontwikkelen van de vaardigheid zelfregulatie is de leraar als leercoach voor ondersteuning van de leerling of student van cruciaal belang. Leercoaching levert een bijdrage aan het bereiken van leerdoelen, het leren leren, de sociaal emotionele ontwikkeling en het zelfregulerend vermogen van de leerling.
Leercoaching is een planmatige methodiek. Vijf praktijkprincipes (ABCDE) zijn het fundament voor het denken en handelen van de leercoach. De leercoach bevordert daarmee op de volgende manier het leren van de leerling of student:
Naast kennis van (vak)didactiek en pedagogiek heeft een docent ook kennis nodig van leren en coachen. De onderwijsadviseurs van CPS leren je in je rol van leercoach graag deze methodiek aan.
over zelfregulerend leren met leerstrategieën
Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.
over de Leercoach
Neem dan contact op met een van onze adviseurs.