De zes rollen van de leraar
in het beroepsonderwijs
in het beroepsonderwijs
Bekijk de introductie op de zes rollen met CPS trainer en adviseur Bert Moonen
Het model van ‘De zes rollen van de leraar’ is ontstaan uit onderzoek naar effectief gedrag van succesvolle leraren? Hieruit bleek dat ze zes rollen goed in hun lessen toepassen:
Elke rol van de leraar hoort bij een bepaalde fase van de les. Daarmee krijgt de les een vaste opbouw. De studenten weten waar ze aan toe zijn en dat geeft rust. Bij iedere rol biedt het model concreet gedrag waarop je kunt trainen. Heel praktisch dus.
Het ene moment staat een leraar voor een groep die veel sturing vraagt, het volgende voor een groep studenten die veel zelfstandiger wil en kan werken. Het model geeft voor elke rol daarom handvatten vanuit drie perspectieven:
Met ‘De zes rollen van de leraar’ kunnen beginnende en ervaren leraren zich heel concreet in bepaalde rollen verder ontwikkelen. Het geeft houvast om met elkaar in gesprek te gaan over het onderwijs: welke rollen zijn al zichtbaar en welke mogen meer aandacht krijgen? Een handig hulpmiddel daarbij is de app voor lesobservatie Yollen. Daarmee observeer je elkaars lessen en leer je van de feedback hierop en de gesprekken na afloop. Op basis van het model ‘De zes rollen van de leraar’ kun je ontwikkelplannen maken en bijvoorbeeld ook standaarden bepalen.
Over de zes rollen
Vraag het aan Geke, Bert of Rianne