Toetsing en examinering
![toetsbeleid sander.png](/l/library/download/urn:uuid:8134b6ca-c395-4576-83b5-5b720220b239/toetsbeleid+sander.png?scaleType=6&width=400&height=300)
Goed toetsen zorgt ervoor dat je weet waar je leerlingen staan. Dat je kunt bijsturen en dat je je leerlingen laat slagen op het hoogst haalbare niveau.
Goede toetsing past bij de onderwijskundige visie van een school. Wat vindt een school belangrijk? Wat zijn de doelen? En komt dat ook terug in de toetsen? Bij scholen die bijvoorbeeld veel met projecten en praktijkonderwijs werken, passen portfolio’s en groepsopdrachten beter dan theorietoetsen met meerkeuzevragen.
Wat vind jij een goede toets? En hoe denken je collega’s daarover? De kwaliteit van toetsen en examens staat of valt bij een gedeelde visie op toetsen. Het ‘waarom’ van toetsen legt de basis voor afspraken over bijvoorbeeld soorten en aantallen toetsen, kwaliteitscriteria en de manieren waarop je toetst.
En hoe zit het met de schoolexamens? Omvatten die een bonte verzameling van kleine schriftelijke en mondelinge toetsen? Of zijn die beperkt tot toetsen met het afsluitende karakter van een schoolexamen?
Goed toetsen vereist kennis en tijd en beide zijn niet altijd beschikbaar. Hoe voldoe je aan de kwaliteitscriteria voor toetsing en examinering? Hoe sluit je aan bij de visie van de school? Op welke manier zorg je dat je onderwijsteams weten hoe ze moeten toetsen en dat ook in de praktijk kunnen toepassen? CPS kan hierbij helpen. Met trainingen en maatwerktrajecten.
Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.
over toetsing en examinering
Neem dan contact op met Geke, Roel of Sander