Zelfregulerend leren
Tijdens dit congres leer je hoe zelfregulerend leren en goede taalvaardigheid leiden tot proactieve en zelfregulerende leerlingen en studenten. Maar ook hoe je jouw leerlingen daar actief en effectief bij begeleidt. |
Wat is zelfregulerend leren?
Zelfregulatie is een actief en cyclisch proces. Een zelfregulerende leerling monitort, stuurt en reguleert zijn handelen om leerdoelen te bereiken, kennis te verwerven, expertise uit te breiden en zichzelf te verbeteren. Zelfregulatie gaat niet vanzelf. Je kunt het niet aan het toeval overlaten. Je dient het een lerende te leren. Leerlingen die hun eigen leren, emoties en gedrag kunnen reguleren, voelen dat zij invloed hebben op hun leerproces en leeromgeving. Leren is dan niet iets wat ze moeten, het is iets wat ze zelf willen.
Leerlingen coachen bij zelfregulerend leren
De leercoach ondersteunt leerlingen bij het ontwikkelen van zelfregulatie en zelfinzicht. Daarmee krijgen ze grip op hóe ze leren, wie ze zijn en welke keuzes ze maken. De leercoach begeleidt het ontdekken van ‘wat motiveert mij?’ en ‘welke aanpak werkt voor mij wanneer?’ Daarvoor denkt de leercoach mee vanuit het standpunt van de lerende en is betrokken bij de lerende. De docent in de rol van leercoach geeft een leerling passende begeleiding en feedback op maat. Zo ontwikkelt de leerling zich tot eigenaar van het eigen leerproces. Met zelfregulerende leerstrategieën leert de leerling zelf het leergedrag te reguleren.
Zelfregulerend leren in de les
In een klassikale context kun je gestructureerd oefenen met zelfregulerende vaardigheden. Daar kun je leerlingen activeren in het formatieve proces en ze met effectieve feedback steeds meer zelf laten reguleren. Het gaat dan bijvoorbeeld om het stellen van leerdoelen, jezelf controleren en de omgeving herorganiseren om de gestelde doelen te kunnen bereiken. Maar het gaat ook om de eigen manier van werken evalueren, het toeschrijven van resultaten aan de juiste oorzaken en het aanpassen van de gebruikte werkwijze voor in vervolg van het leerproces.
Aan de slag met zelfregulerend leren
Trainingen op school of in onze academie
Wil jij jouw leerlingen klassikaal of individueel begeleiden naar meer zelfregulerend leren, zodat zij nog beter en meer gaan leren? Tijdens onze trainingen in Amersfoort of bij jou op school krijg je inzichten, technieken en praktische tips mee die je direct in je onderwijs kunt gebruiken. Een actueel overzicht vind je op deze pagina.
Literatuur
In de academie
Deze trainingen kunnen ook op school worden uitgevoerd.
-
04 decOpleiding de leercoach: leerlingen coachen bij zelfregulerend leren
-
09 janPedagogisch coachen
-
16 janFeedback in de les
-
22 janZelfregulerend leren met executieve functies
-
23 janZelfregulerend leren in het basisonderwijs
-
28 janFormatief handelen in het basisonderwijs
-
29 janInspiratiedag Denken activeren in de klas
-
07 febFormatief handelen in de les
Het geheim van vakdidactisch coachen: leer leerlingen succesvol leren
Hoe ontwikkel je zelfregulatie en eigenaarschap?
Vijf vragen over formatief handelen met een kort en een langer antwoord
Heb je een vraag of wil je advies?
Neem dan contact op met een van onze adviseurs.