Spring naar mobiele navigatie

Leiderschap in het po

Leiderschap

in het basisonderwijs

Je wilt je medewerkers graag mee krijgen in je plannen. Maar soms voel je weerstand. Zeker bij veranderingen. Andere vormen van leiderschap kunnen helpen. Als je inzicht hebt in wat er speelt en hoe je daarop kunt reageren, kun je je rol aanpassen. CPS biedt scholing, advies en coaching op het gebied van leiderschap. Actuele theorieën geven je inzicht in wat er op jouw school speelt en waar je wel en geen invloed op kunt uitoefenen. We leren je vanuit de verschillende theorieën naar de praktijk te kijken. Je begrijpt daardoor wat er aan de hand is en weet hoe je het beste kunt handelen.
Neem contact op
thema leiderschap po.jpg

Reflectie 

Reflectie is een belangrijke voorwaarde voor leren. Daarom wisselen theorie en praktijk elkaar af. De theorie leert je steeds vanuit een ander perspectief naar je eigen rol in de praktijk te kijken. Je leert op welke vlakken je je verder kunt ontwikkelen en hoe je anders zou kunnen reageren.

Leidinggeven en leidingnemen 

Leiderschap is niet voorbehouden aan een of enkele personen binnen een school. Inverschillende situaties nemen verschillende personen de leiding. Dat kunnen de formeel leidinggevenden zijn, maar ook collega’sandere medewerkers en leerlingen. Leiderschap is dus een voortdurend samenspel van leidinggeven en leidingnemen. Goed leiderschap weet hier gericht mee om te gaan. 

Situatie 

Leiderschap is afhankelijk van de situatie en kan daardoor steeds andere vormen aannemen. In een zwakke school of krimpgebied pak je het bijvoorbeeld anders aan dan bij een school die excellent wil worden. Medewerkers die zich onzeker voelen geef je anders leiding dan medewerkers vol zelfvertrouwen. Een getrainde leider weet steeds de juiste manier van leidinggeven toe te passen. De scholing, training en coaching van CPS leert je hoe je dat doet. 

Lees hier verder over onze visie op leiderschap

Kijk ook bij

Trainingen

Blogs

over leiderschap

Een levende visie vraagt een brandend vuur

Door het versterken van persoonlijk leiderschap krijgt iedere leerling het beste onderwijs. Dit motto is te vinden achterop mijn visitekaartje omdat het voor mij de essentie is van leiderschap. Als het persoonlijk leiderschap van onderwijsprofessionals wordt versterkt, wint het onderwijs op een geweldige manier aan kwaliteit. Dit persoonlijke motto loopt als een rode draad door mijn werk als onderwijsadviseur.

Lees verder

Primeur: Leader in Me school krijgt waardering ‘G’ van de Inspectie van het Onderwijs

Er is sprake van een verheugend en markant moment in onderwijsland: CBS Instituut Coolsma te Driebergen heeft als eerste Leader in Me school de waardering G ontvangen van de Inspectie van het Onderwijs. Vanaf najaar 2012 is Coolsma een school die persoonlijk leiderschap als leidend thema – concept zo u wilt -  hanteert. Hiervoor worden de 7 gewoonten van effectief leiderschap van Stephen R. Covey gebruikt In hoeverre heeft het Leader in Me (LiM)-school zijn daaraan bijgedragen? 

Lees verder

Doen we het zelf eigenlijk wel samen? Versterk het persoonlijk leiderschap in uw team

Wat als de mensen uit uw team altijd naar ú toe komen als er iets aan de hand is? Omdat ze vinden dat ú degene bent die het moet oplossen. Dan verandert er niets zo lang u niets doet. Dan komt alles op uw bord te liggen. Alle verantwoordelijkheid en al het werk.

Lees verder

Heb je een vraag of wil je advies?

Neem dan contact op met Jaap of Miriam

Direct contact opnemen? Bel of mail ons.

033 - 453 43 43 cps@cps.nl

Zoek in de website