Visie op leiderschap
Iedereen kan een leider zijn
In onze visie is de essentie van school zijn, naar de oorspronkelijke betekenis een vrije ruimte, een vrijplaats om samen met anderen na te denken, over hoe de wereld in elkaar zit, wat ons en anderen te doen staat. Een oefenplaats om het ‘goede leven’ te leren.** Dit vraagt een omgeving waarin je wordt uitgedaagd om te leren, te ontwikkelen en zelf na te denken. Je neemt initiatieven en je voelt je medeverantwoordelijk voor waar je als school voor staat. Of je schoolleider, teamleider, leraar of leerling bent: iedereen in de school kan een leider zijn. Dat is wat wij bedoelen met leiderschap.
Leiderschap geef je steeds opnieuw vorm
De vorm van leiderschap, is afhankelijk van de situatie. Leiderschap ontstaat in relatie met anderen: het is een samenspel van leidinggevende en leiding nemende. Hierin volgen we onder andere het evidence-informed gedachtengoed van Donna Ladkin*. Je gebruikt verschillende perspectieven als kijkkader om naar de situatie te kijken, te onderzoeken en deze beter te begrijpen. De vraag die je jezelf als leidinggevende steeds stelt is: wat speelt hier en wat kan ik het beste doen? Leiderschap vraagt om goede communicatie en observatie. Je hoeft niet alle antwoorden te hebben, het gaat om de juiste vragen stellen.
Beweging en verbinding
Als er geen beweging is, is er geen leiderschap. Leiderschap brengt beweging en ontwikkeling op gang. Dat vraagt focus op: ‘doen we het goede?’,zodat leerlingen leren en zich ontwikkelen. Leiderschap is dus steeds vragen stellen: waar zijn we nu, waar willen we naartoe en vooral waarom willen we dat?
Onze werkwijze
Onze visie is dat iedereen in de school leiderschap kan laten zien. Dit is van belang om een cultuur van leren en ontwikkelen te creëren. Daarbij is formeel leiderschap van belang: schoolleiders en teamleiders zijn in onze ogen belangrijke collega’s in de school. Zij geven leiding aan het samen school zijn en leven de cultuur voor die de school voor ogen heeft.
De visie op leidinggeven zie je terug in onze werkwijze.
- We stimuleren reflectie door verschillende perspectieven en evidence-based inzichten te gebruiken als kijkkader.
- We geven geen antwoorden, maar helpen ze jou te vinden.
- We verbinden theorie en praktijk met casuïstiek uit de eigen onderwijspraktijk.
*Donna Ladkin, Rethinking leadership, a new look at old questions.
**Vrije ruimte, filosoferen in organisaties Jos Kessels e.a.