Congres zelfregulerend leren 2024 presentaties

Presentaties en terugblik

4e Nationaal Congres Zelfregulerend Leren

Tijdens het congres op 15 november 2024 over zelfregulerend leren en de stem van leerling, hebben drie keynote speakers lezingen gegeven. De themasessies in de ochtend en middag werden verzorgd door CPS-adviseurs en een externe expert op het gebied van zelfregulerend leren. Hieronder vind je een video die terugblikt op het congres en de presentaties van de verschillende lezingen en sessies.

Terugblik

Presentaties keynote speakers

1. Zelfregulerend leren een levenslang bouwproces!
Door: prof. dr. Renate de Groot

Keynote 1

2. Het Talige Brein
Door: prof. dr. Peter Hagoort

Keynote 2

3. De didactiek van zelfdiscipline, het kan zoveel mooier...
Door: dr. Ben van der Hilst 

Keynote 3

Presentaties themasessies ronde 1

1.1 Zelfsturing en de stem van het kind in spel 
Door: Lilian van der Bolt

Themasessie 1.1

1.2 Ontdek je eigen stem en inspireer anderen - de 8e gewoonte 
Door: Arjan de Lange, Brian Veenhof, Kelly Verdonk

Themasessie 1.2

1.3 Oracy: hoe organiseer je een cultuur van mondelinge taalvaardigheid in de klas? 
Door: Jaap ter Steege en Lotte van der Goot

Themasessie 1.3

1.4 Zelfregulerend leren: effectievere zelf-inschattingsvaardigheden van leerlingen 
Door: Marjolein Gritter

Themasessie 1.4

1.5 Motiveren van jongeren, wat kan ik doen
Door: Bert Moonen

Themasessie 1.5

1.6 Versterk de zelfeffectiviteit van jongeren met motivationele leerstrategieën 
Door: Ariena Verbaan en Marjolein Bach

Themasessie 1.6

1.7 De stem van de tekst: het lezen inzetten voor zelfinzicht en meta-cognitie 
Door: Inge Geurts en Jenneke Wilms

Themasessie 1.7

Presentaties themasessies ronde 2


2.1 Oracy werkvormen als basis voor denkgesprekken met jonge kinderen
Door: Jeroen Aarssen

Themasessie 2.1

2.2 Beter formuleren? Een kwestie van dieper denken! 
Door: Bob Coenraats en Daniëlle Lokhorst

Themasessie 2.2

2.3 Mondelinge taalvaardigheid, Oracy, in relatie tot zelfregulatie 
Door: Miriam Op de Beek

Themasessie 2.3

2.4 Het zelfregulerend leren en de rekenontwikkeling stimuleren door rekengespreksvoering 
Door: dr. Jarise Kaskens

Themasessie 2.4

2.5 ZRL en de stem van de leerling: het begint bij jou en je doet het samen met je team! 
Door: Guido van den Brink en Cor Verbeek

Themasessie 2.5

2.6 Zelfregulerend leren in samenhang met taal, brein- en kennisontwikkeling 
Door: Els Loman en Yonina Pullens

Themasessie 2.6

2.7 Formatief handelen en werken aan zelfregulatie 
Door: Meike Berben

Themasessie 2.7

 

Zoek in de website