Hoe houd ik als MT differentiëren op de agenda?

Hoe houd ik als MT differentiëren op de agenda?

Het realiseren van onderwijs waarin differentiëren steeds vanzelfsprekender wordt vraagt allereerst om een visie. Zo’n visie zegt waarom de school het belangrijk vindt om aandacht te besteden aan differentiëren en hoe dit past in de visie van de school op talentontwikkeling/op het leren van de leerlingen.

Als school maak je met elkaar de keuze om differentiëren stevig op de agenda te zetten en dus ook te houden. Is de visie helder, dan is het zaak om in gezamenlijk overleg ambitie te formuleren. Met het expliciet maken van de verwachtingen en het uitwerken daarvan in afspraken zet je een krachtige eerste stap. Het maakt het ook een stuk eenvoudiger om het daadwerkelijk op de agenda te houden.

“We hebben eerder meegemaakt dat in de waan van de dag een gewenste verandering niet echt doorzette”

Tips

Enkele tips voor de invoering en implementatie zijn:

  1. Werk op basis van ambities: welk gedrag willen we nu precies terug kunnen zien? Hoe ziet een gedifferentieerde les er bij ons op school uit?
  2. Je kunt niet van iedereen hetzelfde verwachten: differentieer tussen docenten. Sommigen zijn klaar voor differentiatie, sommigen willen eerst nog wat andere stappen nemen (gebruik hiervoor de zes rollen van de leraar) en sommigen differentiëren al veel en hebben wellicht specifieke behoeften!
  3. Verwerk de ambities in een plan met concrete meetbare acties. Zet hiervoor ook een tijdpad uit.
  4. Monitor het proces, meet en pas eventueel aan: creëer eigenaarschap op alle lagen door helder te zijn over rollen en verantwoordelijkheden. Laat docenten bijvoorbeeld ook meedenken in een implementatiegroep. Wees helder over ieders rol in de organisatie: leidinggevenden stimuleren en spreken aan, faciliteren zo mogelijk coaches om een ondersteunende rol te hebben naar docenten.
  5. Koppel gewenste ontwikkelingen aan de gesprekscyclus: hoe gaat het, waar loop je tegen aan, wat heb jij nodig?
  6. Agendeer differentiatie in passende overleggen, bijvoorbeeld het regelmatig delen van een good practice, het plannen van collegiale consultatie en in het managementoverleg als agendapunt wat betreft de rol van MT leden en de aansturing.
  7. Zorg voor een digitale werkplek waar materialen en voorbeeldlessen, tips e.d. gearchiveerd en gedeeld worden.
  8. Plan en faciliteer gezamenlijke voorbereidingstijd voor docenten en tijd om te sparren.
  9. Bezoek regelmatig lessen en bespreek ze samen na: wat gaat er al goed? Wat heeft nog wat extra aandacht nodig? Docenten hebben behoefte aan feedback en het geeft je zicht op ontwikkelingen in de praktijk.
  10. Tot slot: huldig het credo dat ieder zijn eigen ontwikkeltempo heeft, maar dat ‘niet ontwikkelen’ geen optie is!

Wil je differentiëren stevig op de agenda zetten en zoek je daarbij begeleiding? Of wil je je samen met het team verdiepen in het thema differentiëren? Neem dan contact met mij op via onderstaande gegevens om de verschillende mogelijkheden te bespreken. 

Over de auteur

Meike Berben 2023.png

Meike Berben

Meike is adviseur en trainer bij CPS en expert op het gebied van didactiek, differentiëren, formatief handelen en ict in de les. Zij is ook auteur van de boeken Differentiëren is te leren en Formatief handelen in de les.

Bekijk profiel

Zoek in de website