Zicht op kwaliteiten geeft je leerlingen vleugels!

Zicht op kwaliteiten geeft je leerlingen vleugels!

Dat kan met het Ken je kwaliteiten – (jeugd)kwaliteitenspel!

Wat zijn jouw kwaliteiten? Waar word jij blij van? Hoe kijken anderen naar jou en naar jouw kwaliteiten? Een kwaliteit gaat vanzelf, daar word je blij van en de tijd vliegt als jij er mee bezig bent. Als een ander tegen jou zegt dat je iets goed doet, of benoemt dat ze jouw ogen zien glimmen, besef je dat je bezig bent met een van jouw kwaliteiten.

Daar ligt ook een taak van jou als leerkracht. Als jij met jouw leerlingen praat over hun kwaliteit, worden ze er bewust van en kunnen ze deze kwaliteiten inzetten tijdens het leren. Ook kan je activiteiten, waarbij de leerling zijn kwaliteiten kan aanspreken, gebruiken om het potje met veerkracht van de leerling weer een beetje te vullen wanneer het even wat minder goed gaat met de leerling. Hoe mooi is het dan, dat je als leerkracht aan het einde van het schooljaar deze kwaliteiten terug kan laten komen in het gesprek met de leerling en zijn ouders? Dat je samen kan kijken hoe deze kwaliteiten in het nieuwe schooljaar ingezet kunnen worden? Of hoe de leerling deze kwaliteiten kan inzetten als deze straks in het VO start?

Hoe ga je van start?

Belangrijk om te weten is, dat als je dit wil inzetten bij het eindgesprek, de kwaliteiten voor de leerling niet als vreemd voelen. Het is goed om het onderwerp meerdere keren terug te laten komen in jouw gesprekken met de leerling, in gesprekken met de klas. Het is waardevol wanneer de leerlingen hun eigen kwaliteiten ontdekken, maar ook de kwaliteiten van hun klasgenoten. Het kan helpend zijn om je klasgenoten beter te begrijpen, maar ook om beter te weten wie je om hulp kan vragen bij de verschillende vraagstukken. Het is helpend om de groepsdynamiek te versterken. 

Pas wanneer de leerlingen weten waar hun kwaliteiten liggen, kun je dit gebruiken in de gesprekken. Wanneer een leerling weet waar hij blij van wordt en waar zijn kwaliteiten liggen, kan dit helpend zijn om de leerstijl van de leerling te ontdekken. 

Iets om over na te denken:

Voer je de gesprekken alleen met ouders? Of laat je de leerling aansluiten bij het gesprek? Het is goed om hier eens verder bij stil te staan en dit te bespreken in je team.

Gesprek met de leerling

De leerling laten meepraten in het gesprek over zijn ontwikkeling, levert winst op voor de verdere schoolcarrière van de leerling. Een leerling heeft baat bij eigenaarschap en autonomie. Het praten mét de leerling, in plaats van het praten óver de leerling heeft veel meer effect. Minder praten en meer luisteren is een van de belangrijkste taken van jou als leerkracht (Hattie, 2009).

Door dit te doen, weet je wat een leerling al wel en niet weet. Kindgesprekken helpen ook diverse vaardigheden te ontwikkelen, zoals zelfregulerend leren, probleemoplossend denken en handelen, communicatieve vaardigheid, samenwerken en kritisch denken (Meijlink, 2015). Door in de gesprekken ook de kwaliteiten van de leerling te benoemen, leerdoelen vast te stellen, te reflecteren op hun eigen ontwikkeling en ruimte te geven voor leervragen voelt de leerling zich eigenaar van zijn/haar eigen leerproces! Het is belangrijk om de nadruk te leggen op deze kwaliteiten. Helaas zien we in de praktijk regelmatig, dat in de gesprekken nog vaak de nadruk ligt op de uitdagingen en de ontwikkelpunten van de leerling.

Portfolio

In het portfolio kan je een opmaak gebruiken, die bijdraagt aan het kwaliteitgerichte portfoliogesprek. Verschillende onderdelen van het portfolio zouden kunnen zijn:
Wie ben ik?
Wat zijn mijn kwaliteiten?
Wat kan ik?
Wat wil ik?
Wat vind ik?

Overgang naar het VO

Wanneer er gedurende de schoolcarrière gewerkt wordt aan het ontdekken, stimuleren en ontwikkelen van de kwaliteiten van de leerlingen, is het mooi om in groep 8 de leerling deze ontwikkeling mee te geven richting het VO. Dit kan gebruikt worden bij de overdracht naar de nieuwe school.

Kwaliteitskaart

De kwaliteitskaart van de leerling is een kaart waarop de kwaliteiten van de leerling zichtbaar zijn. Door de jaren heen heeft een leerling steeds meer ontdekt wat zijn kwaliteiten zijn. Gebruik van Ken je kwaliteiten – (jeugd)kwaliteitenspel! kan hierin heel helpend zijn. Laat de leerlingen in groep 8 hun ouders, vrienden en vriendinnen, familie, teamgenootjes van de sportclub, etc. vragen welke kwaliteiten de mensen om hen heen zien bij de leerling. Wanneer ook hier inzichten zijn gegeven, kan de leerling een eigen kwaliteitskaart maken. Deze kan meegegeven worden na het afscheid in groep 8 en deze kan gebruikt worden bij de overdracht naar de nieuwe school.

Kwaliteitenmarkt

Een leuke activiteit als afsluiting van de basisschoolcarrière van de leerlingen van groep 8, is een kwaliteitenmarkt. De leerlingen maken gebruik van hun kwaliteit en maken iets waarbij dit zichtbaar wordt. Het kan een product zijn, maar ook een lied, toneelspel, podcast, etc. kan hierbij een eindresultaat zijn. Ouders (en eventuele familieleden) worden uitgenodigd om dit te komen bekijken. Ook voor de kinderen uit de andere groepen van de school is het inspirerend om de markt te bezoeken. Een mooier afscheidscadeau vanuit de leerlingen van groep 8 is er niet, toch?

Meer weten of ervaring delen?

Wanneer je nieuwsgierig bent geworden naar, of een mooie ervaring hebt opgedaan met het inzetten van Ken je kwaliteiten – (jeugd)kwaliteitenspel!, deel dit met ons!
Voel je vrij om contact op te nemen met CPS. Je kunt mailen naar d.lokhorst@cps.nl , of bellen naar 06-38588292

Over de auteur

Daniëlle Lokhorst 2024.png

Daniëlle Lokhorst

Daniëlle is adviseur en trainer bij CPS. Haar expertises zijn onder andere taalbeleid, taalontwikkeling, doorlopende leerlijnen taal en rekenen, executieve functies en zelfregulerend leren in het po.

Bekijk profiel

Zoek in de website