Hoe ga je als schoolcoach om met adviezen en tips?

Hoe ga je als schoolcoach om met adviezen en tips?

‘Hoe blijf ik in mijn coachende rol wanneer een leraar die ik coach, om advies vraagt? Mag ik zelf een advies geven als degene die ik coach niet verder komt op basis van mijn vragen?’ Dit zijn vaak gestelde vragen in de opleiding tot schoolcoach. Soms wil je als coach zelf graag een advies geven, maar adviseren is natuurlijk geen coachen. Voor veel (startende) schoolcoaches is dit een dilemma. Hieronder bied ik daarom drie manieren om een advies op een coachende manier in te zetten.

De meeste leraren die schoolcoach zijn, hebben zelf aardig wat leservaring in de klas. Zij coachen vaak startende leraren en zij-instromers. Best logisch dat zij de schoolcoach als expert zien en regelmatig om advies vragen in het coachgesprek. Vaak werkt het al om als coach dan een vraag terug te stellen in plaats van het gevraagde advies te geven. Als de gecoachte eigen antwoorden gaat zoeken en vindt, is coaching tenslotte het meest effectief. 

Waarom soms toch adviseren?

Schoolcoaches leren vaak: smeer NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander. En laat OMA thuis: Oordeel- Mening-Advies. Handige ezelsbruggetjes om het verschil te ervaren tussen enerzijds de docerende, vakkundige rol van jou als leraar en de coachende rol anderzijds. Echter, soms werkt dat niet. Bijvoorbeeld omdat de gecoachte meer ondersteuning nodig heeft of overzicht ontbeert. Het is zeker geen recept om dan maar te gaan adviseren, maar iemand met een tip op weg helpen hoeft niet verkeerd te zijn.

Advies coachend inzetten

De crux van coaching is voor mij dat je de gecoachte helpt om iets zelf te kunnen. Dat de gecoachte zelf een volgende stap kan zetten. Bij een advies komt de oplossing niet vanuit de gecoachte maar vanuit de coach. Dat maakt de oplossing vaak minder effectief. Toch kan het inzetten van een advies of aanwijzing nodig zijn om de gecoachte leraar op weg te helpen: om iets anders uit te proberen dan hij al gedaan heeft. Hoe je dat op een coachende manier doet? Hieronder drie manieren.

  1. Vraag of jouw advies bij de gecoachte past en wat erin wel of niet aanspreekt.
    Spreekt je advies of aanwijzing aan? Help dan concretiseren en vertalen naar een concrete les- of werksituatie. Spreekt het niet aan? Onderzoek dan samen wat de gecoachte wel nodig heeft.

  2. Geef meerdere adviezen en vraag de gecoachte een keus te maken.
    Door te kiezen ontstaat eigenaarschap voor de gemaakte keuze, ook al zijn die opties niet door de gecoachte leraar zelf bedacht.

  3. Check later wat het advies de gecoachte heeft opgeleverd.
    Vraag het eerstvolgende gesprek wat het advies de gecoachte heeft opgeleverd. Droeg het bij aan het uitproberen van nieuw gedrag? Dan kun je met oplossingsgerichte vragen helpen om er meer van te gaan doen. Hielp het niet, dan kun je samen onderzoeken wat de gecoachte wel nodig heeft.

Heb je een van deze manieren om advies coachend in te zetten uitgeprobeerd? Zet ze dan ook coachend in voor jezelf: reflecteer op wat jij als coach hebt uitgeprobeerd om je coachrol in het gesprek te versterken. Ik hoor hieronder graag wat het je gebracht heeft!

Opleidingen tot (school)coach

Heb je interesse om je verder te ontwikkelen tot schoolcoach? In de CPS Academie bieden we de Opleiding tot schoolcoach. Ook hebben we diverse mogelijkheden voor persoonlijke coaching binnen het onderwijs.

Over de auteur

Guido van den Brink 2022.jpg

Guido van den Brink

Guido is (team)Coach en leidt leraren op tot Schoolcoach. Daarnaast is hij Covey-trainer en begeleidt scholen bij het versterken van de samenhang en het leiderschap in vaksecties.

Bekijk profiel

Zoek in de website