Taal verbindt, ook online. Een terugblik op het CPS taalcongres 2021
Met artikel 'Elkaar verstaan' van Jan Bransen
Taal is veel meer dan lezen en schrijven, het gaat ook om denken, luisteren en praten. En als je je kunt uitdrukken, heb je meer mogelijkheden om je te verbinden met anderen.
Verbinden door taal
Hoe je te verbinden met anderen is een vraag die nu actueler is dan ooit, maar ook een vraag die verder gaat dan de waan van de coronacrisis: Hoe gebruiken we taal überhaupt om ons met elkaar en onze leerlingen te verbinden? Iedere leerling verdient de kans zich in taal te ontwikkelen, maar hoe begeleid je de leerling hierin? Is het ook mogelijk om online écht de verbinding te zoeken? Deze vragen stonden centraal op het door CPS georganiseerde 5e Nationaal Congres Taal en Lezen 2021 op 10 februari 2021.
De dag staat in het teken van CPS-workshops, afgewisseld met een keynote van hoogleraar filosofie Jan Bransen en een interview met kinderboekenschrijfster Vivian den Hollander. Joleen Jansen en Mariëlle Bruggeman van ‘Durven en Doen’ zijn dagvoorzitter en ontvangen alle deelnemers in de online CPS ‘huiskamer’. Met groene, blauwe en rode voorwerpen laten de deelnemers zien hoe ze erbij zitten, waar ze het meest naar uitkijken en welke functie ze hebben op school.
Keynote Jan Bransen
We openen de dag met een keynote van Jan Bransen, getiteld ‘Elkaar verstaan.’ In een heldere reflectie met ruimte voor een lach neemt Bransen ons mee in de wereld van verschillende gespreksruimtes. Die gespreksruimtes zijn niet de break-outrooms of fysieke ruimtes die je misschien wel dagelijks bezoekt, maar gedeelde denkbeeldige ruimtes waarin we gesprekken kunnen voeren met mensen die op verschillende manieren verder van ons verwijderd zijn.
Jan Bransen schreef naar aanleiding van zijn bijdrage aan ons congres een artikel over zijn keynote. Ben je benieuwd naar de keynote, dan kun je het artikel hier downloaden.
Workshops
Alle workshopleiders benaderen uit hun perspectief de vraag wat ‘taal om te verbinden’ precies inhoudt. Er is in de workshops aandacht voor emotiewoordenschat van jonge kinderen, of deelnemers maken kennis met een lesontwerp waarin je van je bovenbouwleerlingen meer geboeide lezers kunt maken. Je visie op taalonderwijs leer je vatten in een krachtig taalbeleidsplan en om de taalwereld van thuis met school te verbinden krijg je handvatten om met ouders samen te werken. Een populaire workshop gaat over Oracy: een door Cambridge University ontwikkelde methode die zich richt op het stimuleren van de mondelinge taalontwikkeling in relatie met burgerschap en socialisatie en persoonsvorming. Over wat Oracy is maakte CPS een animatie: kijk verder op https://www.cps.nl/oracy
Inspiratiesessie?
Als intermezzo nemen dagvoorzitters Joleen en Mariëlle ons mee rond de vraag hoe je verbonden blijft met jezelf en anderen in deze tijd waarin afstand eerder de norm lijkt.
Kinderboekenschrijfster Vivian den Hollander
Collega Miriam Op de Beek interviewt bekende kinderboekenschrijfster Vivian den Hollander over haar vak, hoe ze aan haar inspiratie komt en hoe voorlezen helpt om je te verbinden met je leerlingen. Lees hier het blog met de leukste vragen en antwoorden van Vivian den Hollander.
Dagvoorzitters Joleen en Mariëlle sluiten de dag af met een raadsel en een winactie en we blijven na afloop nog even in verbinding met onze deelnemers die online nog blijven hangen in de virtuele gespreksruimte.
Graag tot het volgende CPS taalcongres in 2022! De datum wordt zo snel mogelijk bekend gemaakt.