Blijf in gesprek met ouders, juist nu!
Ouders in de school: voor de eerste lockdown was dit de normaalste zaak van de wereld. Een moeder die ‘s ochtends nog even een werkblad bekijkt met haar zoon, een vader die nog even een vraag stelt aan de leerkracht: dit gebeurt al een tijd niet meer. Al een half jaar zwaaien ouders hun kinderen uit op het schoolplein.
Kleuters hebben hun ouders versteld doen staan met hun zelfstandigheid en ook oudere leerlingen redden zich zonder ouders in de school. Dit horen we op vrijwel elke school in het PO.
Toch krijgen we steeds meer signalen dat ouders én leerkrachten het contact missen. Soms heb je als leerkracht aan een blik van verstandhouding met een ouder genoeg om je dag goed op te starten met een leerling. En als ouder is het fijn om niet te lang met een vraag rond te lopen zodat je je kind snel kunt helpen. Deze goede samenwerking tussen ouders en school draait maar om één ding: de ontwikkeling van het kind. Als een kind ziet dat school en thuis samenwerken heeft dit invloed op het welbevinden en de leerresultaten (zie ook blog: Ouderbetrokkenheid na de coronacrisis, wat behouden we?).
Scholen moeten alle zeilen bijzetten om lessen door te laten gaan en dat kan alleen met gezonde leerkrachten. Gelukkig lukt dit veelal en we zien dat steeds meer scholen manieren vinden om ook in deze tijd in dialoog te gaan met ouders. In deze blog vier tips van scholen.
- Loop als leerkracht afwisselend met de groep mee naar buiten
Onderbouwleerkrachten lopen vaak met hun groep mee naar buiten aan het eind van de dag. Zo komen de kinderen veilig bij hun ouders terecht en is er ruimte voor een korte uitwisseling tussen ouders en leerkracht op anderhalve meter afstand. Stem in het team af dat er op elke dag een leerkracht van een midden- of bovenbouwgroep mee naar buiten loopt en laat dit van tevoren aan ouders weten. Zo is er toch een moment van echt contact mogelijk met elke leerkracht. - Nodig leerling en ouder uit voor een online driehoeksgesprek
In dit online driehoeksgesprek kun je het hebben over de resultaten van de afgelopen periode of bespreek je voornemens voor de periode tot aan de eerste cito-toetsen. Natuurlijk kan een luchtiger gesprek ook, zoals bij een startgesprek ook het geval is. In de hogere groepen kun je de leerling ook eigenaar maken van het gesprek. Vraag hen wat zij willen vertellen aan hun ouders. Zie voor inspiratie de gesprekswijzer. - Stuur een foto van een situatie uit de klas
Laat de leerlingen een moment kiezen in de week waar ze graag een foto van willen sturen aan hun ouders. Dit kan een foto van een creatieve activiteit zijn, van een voorleesmoment of van een rekenles. Plaats de foto in de nieuwsbrief of in een mail aan ouders. Foto’s zorgen voor een snel inkijkje in de klas (AVG-proof natuurlijk) en dit brengt het gesprek thuis op gang tussen ouder en kind. - Organiseer een ouderenquête of ouderpanel
Als school zijn er veel beslissingen te nemen in deze tijd. Er zijn nieuwe vragen waar je met elkaar een antwoord op zoekt, zoals: Hoe ziet (eventueel) afstandsonderwijs eruit? En hoe organiseren we de vieringen dit jaar? Thema’s uit het jaarplan blijven ook een rol spelen. Dit kan een mooi moment zijn om (online) meningen van ouders op te halen. Met een korte enquête of een gesprek via Microsoft Teams of Zoom over een beleidsthema dat je school bezig houdt, snijdt het mes aan twee kanten. Je krijgt informatie vanuit het perspectief van de ouder én je betrekt ouders bij de school.
In gesprek met ouders via de werkwijze Narrare
Naast gesprekken met ouders over en met leerlingen heeft CPS ook een werkwijze ontwikkeld om met ouders in gesprek te gaan over beleidsthema’s van de school. Deze werkwijze heet Narrare. Dit is waardevoller dan een oudertevredenheidsenquete met cijfers die weinig zeggen. Het gaat ons om het gesprek!
Trainingen
CPS organiseert diverse trainingen rond ouderbetrokkenheid.
Kijk verder in de CPS Academie bij: