Dyslexiespecialist voortgezet onderwijs - online
Programma van Dyslexiespecialist voortgezet onderwijs
Dag 1, donderdag 20 maart | |
13:30 - 16:00 | Bijeenkomst 1: Dyslexie een probleem? Door Hanneke Bossenbroek-Mol |
Dag 2, woensdag 9 april | |
13:30 - 16:00 | Bijeenkomst 2: Altijd maar lezen… Door Wietske van Hattum |
Dag 3, donderdag 15 mei | |
13:30 - 16:00 | Bijeenkomst 3: Hoe schrijf je dat? Door Nicole Reijm |
Dag 4, maandag 2 juni | |
13:30 - 16:00 | Bijeenkomst 4: Comorbiditeit: dyslexie in samenhang met andere problemen Door Cora van den Brink |
Dag 5, dinsdag 1 juli | |
13:30 - 16:00 | Bijeenkomst 5: Hulpmiddelen, communicatie, organisatie en dossiervorming Door Nicole Reijm |
-
In dit dagdeel krijg je meer achtergrondinformatie over dyslexie als begrip. Welke definities zijn er van dyslexie? Waarin overlappen en verschillen deze definities? We bespreken hoe het traject van het signaleren tot en met de begeleiding van dyslexie eruitziet. Daarnaast krijg je inzicht in hoe dyslexie mogelijk ontstaat. Welke factoren spelen een rol?
-
In het tweede dagdeel wordt aandacht besteed aan het ontstaan van leesproblemen. Hoe verloopt de leesontwikkeling en waardoor ontstaan leesproblemen? We bespreken het fonologisch coherentiemodel. Je leert hoe je leesproblemen in kaart kunt brengen en welke criteria worden gehanteerd; wanneer wordt er gesproken van leesproblemen en wanneer van dyslexie? Daarna besteden we aandacht aan vormen van begeleiding die je kunt inzetten om leesproblemen te bestrijden.
-
In het derde dagdeel wordt het onderwerp spelling behandeld en uitgediept. Met welk doel geven we spellingonderwijs? Je leert hoe je spellingproblemen signaleert en in kaart kan brengen wat de aard is van de spellingproblemen. Daarbij besteden we aandacht aan de testen die er zijn op spellinggebied en op welke wijze je spellingproblemen kunt aanpakken.
-
Van 13:30 tot 16:00
Bijeenkomst 4: Comorbiditeit: dyslexie in samenhang met andere problemen
Door Cora van den BrinkIn het vierde dagdeel wordt besproken in hoeverre dyslexie samenhang vertoont met andere problemen. Dit wordt comorbiditeit genoemd. We verkennen met elkaar de definitie van comorbiditeit en bekijken of de problemen de oorzaak zijn van de lees- en spellingproblemen of dat bijkomende problemen het gevolg ervan zijn. Vervolgens verdiepen we ons in het neuropsychologisch kader van dyslexie en comorbiditeit en bekijken we hoe we het beste de leerling die naast dyslexie ook comorbide problematiek heeft, kunnen begeleiden.
-
Van 13:30 tot 16:00
Bijeenkomst 5: Hulpmiddelen, communicatie, organisatie en dossiervorming
Door Nicole ReijmIn het laatste dagdeel bespreken we in hoeverre je ouders betrekt in de dyslexiebegeleiding. We denken na over de vraag hoe ouders betrokken kunnen zijn en waarom dit belangrijk is. Ook gaan we in op de vraag welke hulpmiddelen er bestaan om leerlingen met dyslexie te ondersteunen en op welke wijze je hieruit een keuze kunt maken. Tenslotte besteden we aandacht aan het organiseren van de dyslexiebegeleiding in de school en de dossiervorming.