Programma van Inspiratiedag Formatief handelen in de les

Inspiratiedag Formatief handelen in de les

Programma van Inspiratiedag Formatief handelen in de les

Op donderdag 3 oktober:
10:15 - 10:30 Inloopmoment
10:30 - 11:10 Opening en plenaire lezing Door Roel Vos
11:20 - 13:10 ONTWERPATELIER Door Roel Vos
13:10 - 14:10 Lunch
14:10 - 15:40 WORKSHOPS Door Roel Vos
15:40 - 16:15 Afsluiting van de dag & netwerkborrel
  1. Van 10:15 tot 10:30

    Inloopmoment

    Na binnenkomst bij onze CPS Academie kun je de dag ontspannen starten met een koffie, thee en wat lekkers. 

  2. Van 10:30 tot 11:10

    Opening en plenaire lezing

    Door Roel Vos

    Na het inloopmoment wordt deze inspiratiedag plenair geopend door Roel Vos, onderwijsadviseur bij CPS. Op interactieve wijze geeft hij een inleiding op het thema van de dag waarbij hij dieper ingaat op wat formatief handelen nu precies is en hoe je deze principes kunt toepassen in de les.

  3. Van 11:20 tot 13:10

    ONTWERPATELIER

    Door Roel Vos

    In deze interactieve ontwerpsessie ga je samen met andere docenten aan de slag om een toepassing van formatief handelen te ontwerpen voor je eigen les. Je krijgt vakgerichte voorbeelden van de formatieve cyclus, die je vervolgens onder begeleiding uitwerkt voor een eigen les. Daarnaast is er ruimte voor het delen van ideeën met andere deelnemers en ontvang je feedback bij je lesontwerp.

  4. Van 14:10 tot 15:40

    WORKSHOPS

    Door Roel Vos

    Workshop Doel: werken met leerdoelen en succescriteria

    Het werken met doelen vormt de basis van formatief handelen. Heldere en concrete leerdoelen zijn bovendien een belangrijk middel om het eigenaarschap van je leerlingen over het leren te vergroten. Maar hoe werk je effectief met leerdoelen? En hoe zorg je ervoor dat leerlingen begrijpen wat er te leren valt?

    Workshop Toets: leren zichtbaar maken met en zonder ICT

    Met formatief handelen maak je niet alleen zichtbaar wat er geleerd is, maar vooral wat er nog te leren is. Je toetst dus om te leren. Door korte en informele checkmomenten te organiseren, kun je de formatieve cyclus in een les meerdere keren doorlopen. Dit kan met of zonder ICT.

    Workshop Gevolg: beslissingen nemen als gevolg van de toets

    Het gevolg van een toets bepaalt of je formatief bezig bent. Je kunt een beslissing nemen voor het vervolg van het leerproces van de hele klas, voor individuele leerlingen of voor verschillende subgroepen (differentiatie). Bij het organiseren van het gevolg van een toets is het ook belangrijk om te kijken naar de oorzaak: wat maakt dat leerlingen het leerdoel nog niet volledig beheersen?

    Workshop Feedback: van geven naar gebruiken

    Met formatief handelen stuur je het leerproces, met feedback worden leerlingen daarin meegenomen. In veel lessen wordt feedback gegeven, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. Feedback wordt pas effectief als leerlingen de informatie begrijpen en gebruiken om te leren.

  5. Van 15:40 tot 16:15

    Afsluiting van de dag & netwerkborrel

    Na een korte plenaire afsluiting is er gelegenheid om onder het genot van een hapje en drankje met elkaar na te praten over deze inspiratiedag. Waar ga jij concreet mee aan de slag morgen? 

Aanmelden

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.

Prijzen

Ticket Prijs
Deelnemersprijs € 499,00

Heb je vragen?

Zoek in de website