Inspiratiedag Formatief handelen in de les
Programma van Inspiratiedag Formatief handelen in de les
Op donderdag 3 oktober: | |
10:15 - 10:30 | Inloopmoment |
10:30 - 11:10 | Opening en plenaire lezing Door Roel Vos |
11:20 - 13:10 | ONTWERPATELIER Door Roel Vos |
13:10 - 14:10 | Lunch |
14:10 - 15:40 | WORKSHOPS Door Roel Vos |
15:40 - 16:15 | Afsluiting van de dag & netwerkborrel |
-
Van 10:15 tot 10:30
Inloopmoment
Na binnenkomst bij onze CPS Academie kun je de dag ontspannen starten met een koffie, thee en wat lekkers.
-
Na het inloopmoment wordt deze inspiratiedag plenair geopend door Roel Vos, onderwijsadviseur bij CPS. Op interactieve wijze geeft hij een inleiding op het thema van de dag waarbij hij dieper ingaat op wat formatief handelen nu precies is en hoe je deze principes kunt toepassen in de les.
-
In deze interactieve ontwerpsessie ga je samen met andere docenten aan de slag om een toepassing van formatief handelen te ontwerpen voor je eigen les. Je krijgt vakgerichte voorbeelden van de formatieve cyclus, die je vervolgens onder begeleiding uitwerkt voor een eigen les. Daarnaast is er ruimte voor het delen van ideeën met andere deelnemers en ontvang je feedback bij je lesontwerp.
-
Workshop Doel: werken met leerdoelen en succescriteria
Het werken met doelen vormt de basis van formatief handelen. Heldere en concrete leerdoelen zijn bovendien een belangrijk middel om het eigenaarschap van je leerlingen over het leren te vergroten. Maar hoe werk je effectief met leerdoelen? En hoe zorg je ervoor dat leerlingen begrijpen wat er te leren valt?
Workshop Toets: leren zichtbaar maken met en zonder ICT
Met formatief handelen maak je niet alleen zichtbaar wat er geleerd is, maar vooral wat er nog te leren is. Je toetst dus om te leren. Door korte en informele checkmomenten te organiseren, kun je de formatieve cyclus in een les meerdere keren doorlopen. Dit kan met of zonder ICT.
Workshop Gevolg: beslissingen nemen als gevolg van de toets
Het gevolg van een toets bepaalt of je formatief bezig bent. Je kunt een beslissing nemen voor het vervolg van het leerproces van de hele klas, voor individuele leerlingen of voor verschillende subgroepen (differentiatie). Bij het organiseren van het gevolg van een toets is het ook belangrijk om te kijken naar de oorzaak: wat maakt dat leerlingen het leerdoel nog niet volledig beheersen?
Workshop Feedback: van geven naar gebruiken
Met formatief handelen stuur je het leerproces, met feedback worden leerlingen daarin meegenomen. In veel lessen wordt feedback gegeven, maar niet alle leerlingen doen daar wat mee. Feedback wordt pas effectief als leerlingen de informatie begrijpen en gebruiken om te leren.
-
Van 15:40 tot 16:15
Afsluiting van de dag & netwerkborrel
Na een korte plenaire afsluiting is er gelegenheid om onder het genot van een hapje en drankje met elkaar na te praten over deze inspiratiedag. Waar ga jij concreet mee aan de slag morgen?