Inspiratiedag Denken activeren in de klas
Programma van Inspiratiedag Denken activeren in de klas
Op woensdag 29 januari: | |
9:45 - 10:00 | Ontvangst |
10:00 - 10:45 | Kritisch denken – meer dan kennis en kunde alleen Door Bob Coenraats |
10:55 - 11:45 | WORKSHOPS // RONDE 1 |
1.1 Schrijven is het ondertitelen van je denken! Door Els Loman, Yonina Pullens | |
1.2 Wat weet je meer? Lezen om te leren! Door Jenneke Wilms | |
1.3 Spreken om te leren: de stem van de leerling! Door Miriam Op de Beek | |
1.4 Onderzoeken: wat is hier de echte vraag? Door Bob Coenraats | |
11:45 - 12:10 | Pauze met koffie, cappuccino, thee en lekkers |
12:10 - 13:00 | WORKSHOPS // RONDE 2 |
2.1 Schrijven is het ondertitelen van je denken! Door Els Loman, Yonina Pullens | |
2.2 Wat weet je meer? Lezen om te leren! Door Jenneke Wilms | |
2.3 Spreken om te leren: de stem van de leerling! Door Miriam Op de Beek | |
2.4 Onderzoeken: wat is hier de echte vraag? Door Bob Coenraats | |
13:00 - 14:00 | Pauze met uitgebreid lunchbuffet |
14:00 - 15:30 | ONTWERPATELIERS |
1. Ontwerpatelier Taallessen | |
2. Ontwerpatelier Zaakvakken | |
3. Ontwerpatelier Exacte vakken | |
4. Ontwerpatelier Praktijkgerichte vakken | |
15:30 - 16:15 | Afsluiting & borrel Door Bob Coenraats |
-
Van 9:45 tot 10:00
Ontvangst
Inloopmoment met koffie, cappucino, thee en lekkers.
-
Na een welkomstwoord wordt deze inspiratiedag plenair geopend met een keynote van Bob Coenraats, onderwijsfilosoof en adviseur Taal, Leren en Ontwikkelen bij CPS. Op interactieve wijze geeft hij een inleiding op het thema van de dag, waarbij hij dieper ingaat op de rol van denken in het leerproces. Zijn verhaal wordt ondersteund door praktijkvoorbeelden.
-
Met schrijfonderwijs kun je heel subtiel, maar gericht aansturen op het denkproces. Door de verschillende fases van het schrijfproces slim te benutten in de klas zet je inhoudelijk nadenken en reflectie in. Zo stimuleer je niet alleen het denken over je vak maar laat je je leerlingen ook betere stukken schrijven.
-
We lezen in de klas vaak informatiegericht en strategisch, maar het leergedrag wordt dan vaak een vraag-antwoord-invulspelletje. Met andere leesopdrachten dan de vaste vraag- antwoordstructuren kun je de houding bij het lezen richten op het kritisch denken en echte kennisopbouw.
-
De stem van de leerling kun je inzetten als middel om tot leren te komen. Door de inzet van basisregels voor een goed gesprek en vaste gespreksroutines kom je tot constructieve leer- en denk gesprekken. Ontdek hoe je het denken van leerlingen kunt stimuleren door ruimte te bieden aan hun mondelinge taalvaardigheid. Leer om denktijd en spreektijd te creëren tijdens jouw lessen!
-
Welke vragen kun je stellen en welke opdrachten kun je geven die een onderzoekende houding stimuleren? Hoe nodig je de leerlingen uit om dieper over de inhoud na te denken en minder in de reflex van ‘het juiste antwoord’ te schieten? Door slim om te gaan met vragen in het leerproces kun je leerlingen helpen een niveau dieper de vakinhoud te doorgronden.
-
Van 11:45 tot 12:10
Pauze met koffie, cappuccino, thee en lekkers
Pauzemoment met koffie, cappuccino, thee en wat lekkers.
-
Met schrijfonderwijs kun je heel subtiel, maar gericht aansturen op het denkproces. Door de verschillende fases van het schrijfproces slim te benutten in de klas zet je inhoudelijk nadenken en reflectie in. Zo stimuleer je niet alleen het denken over je vak maar laat je je leerlingen ook betere stukken schrijven.
-
We lezen in de klas vaak informatiegericht en strategisch, maar het leergedrag wordt dan vaak een vraag-antwoord-invulspelletje. Met andere leesopdrachten dan de vaste vraag- antwoordstructuren kun je de houding bij het lezen richten op het kritisch denken en echte kennisopbouw.
-
De stem van de leerling kun je inzetten als middel om tot leren te komen. Door de inzet van basisregels voor een goed gesprek en vaste gespreksroutines kom je tot constructieve leer- en denk gesprekken. Ontdek hoe je het denken van leerlingen kunt stimuleren door ruimte te bieden aan hun mondelinge taalvaardigheid. Leer om denktijd en spreektijd te creëren tijdens jouw lessen!
-
Welke vragen kun je stellen en welke opdrachten kun je geven die een onderzoekende houding stimuleren? Hoe nodig je de leerlingen uit om dieper over de inhoud na te denken en minder in de reflex van ‘het juiste antwoord’ te schieten? Door slim om te gaan met vragen in het leerproces kun je leerlingen helpen een niveau dieper de vakinhoud te doorgronden.
-
Van 13:00 tot 14:00
Pauze met uitgebreid lunchbuffet
Er staat een uitgebreid lunchbuffet klaar, deels vegetarisch en op verzoek veganistisch.
-
Van 14:00 tot 15:30
ONTWERPATELIERS
In een 1,5 uur durende ontwerpsessie naar keuze delen we met jou een aantal vakgerichte voorbeelden, die je vervolgens onder begeleiding uitwerkt tot praktisch inzetbare producten. Daarnaast is er ruimte voor het delen van ideeën met andere deelnemers en ontvang je feedback op je lesontwerp.
-
Na afloop van het programma brengen we met elkaar in beeld wat de opbrengst van deze dag is en is er de mogelijkheid tot het stellen van vragen. Bob Coenraats sluit in ongeveer 15 minuten het inhoudelijke programma af voordat we de borrel openen voor een ontspannen moment van napraten, kennis delen en netwerken, voordat je weer afreist.