7 habits voor studieloopbaanbegeleiders in het onderwijs
Programma van 7 habits voor studieloopbaanbegeleiders in het onderwijs
Dag 1, vrijdag 22 september | |
9:30 - 16:00 | Dag 1: De 7 gewoonten van Stephen Covey Door Guido van den Brink |
Dag 2, dinsdag 31 oktober | |
9:30 - 16:00 | Dag 2: Effectief samenwerken en netwerken Door Guido van den Brink |
Dag 3, donderdag 7 december | |
9:30 - 16:00 | Dag 3: Werkbijeenkomst Door Ariena Verbaan |
-
De eerste 3 gewoonten worden ook wel de persoonlijke overwinning genoemd: het zijn gewoonten die blijvend bijdragen aan het ontwikkelen van zelfsturing en loopbaansturing:
1. Wees proactief
De gewoonte van persoonlijke verantwoordelijkheid. Zelf aan zet, goede keuzes maken, je eigen weg kiezen: loopbaansturing.2. Begin met eind voor ogen
De gewoonte van persoonlijke visie. We onderzoeken hier je passie en stellen vragen als: wat voor loopbaanbegeleider wil ik zijn? Motievenreflectie. We maken een persoonlijk mission statement.3. Belangrijke zaken eerst
De gewoonte van zelfmanagement: een belangrijke gewoonte om goede keuzes te maken.Praktijkopdracht:
- Je leeft de 7 gewoonten voor in je rol op school.
- Je oefent met de gewoonten 1, 2 en 3 in de praktijk in de begeleiding/gesprekken met leerlingen en schrijft een reflectie.
- Je verdiept je in de visie van de school op loopbaanbegeleiding.
- Je ontwerpt lessen 7 eigenschappen die leerlingen/studenten succesvol maken met gebruik van het werkboek.
- De reflectie en ontworpen lessen lever je in voor bijeenkomst 2. Je krijgt hier feedback op van deelnemers en trainer.
-
De gewoonten 4, 5 en 6 noemen we de overwinning met de omgeving. Deze zijn gericht op effectieve communicatie en samenwerking met anderen: netwerken en werkexploratie.
4. Denk Win-Win
De gewoonte van wederzijds voordeel, een essentiële gewoonte om te netwerken.5. Eerst luisteren om te begrijpen, dan begrepen worden
De gewoonte van empathische communicatie: de essentie en basishouding voor een goed loopbaan- en netwerkgesprek.6. Creëer synergie
De gewoonte van creatieve samenwerking: van belang voor netwerken en werkexploratie.7. Houd de zaag scherp
De gewoonte van continue zelfontwikkeling door reflectie op je eigen talenten en door je eigen stem te ontdekken: kwaliteiten- en motievenreflectie.Praktijkopdracht:
- Je leeft de 7 gewoonten voor in je rol op school
- Je oefent met de gewoonten 4, 5 en 6 in de praktijk in de begeleiding/gesprekken en schrijft een reflectie.
- Je ontwerpt lessen 7 eigenschappen die leerlingen/studenten succesvol maken met gebruik van het werkboek.
- De reflectie en ontworpen lessen lever je in voor bijeenkomst 3. Je krijgt hier feedback op van deelnemers en trainer.
Dag 1 en 2 worden mogelijk gecombineerd aangeboden in een groep met andere begeleiders van leerlingen en studenten: coördinatoren/leraren die een rol hebben bij preventie van uitval (vo/mbo) en mentoren/leraren die leerlingen begeleiden of een vakproject met leerlingen uitvoeren (vo).Dag 3 zit je apart met de focus op loopbaanbegeleiding en het inzetten van werkboeken in de lessen.
-
Praktisch toepassen:
- paradigma’s en visie op studieloopbaanbegeleiding met de 7 gewoonten
- lessen 7 eigenschappen die studenten succesvol maken
- kennismaken met de doorlopende leerlijn 7 eigenschappen