Over 7 habits voor loopbaanbegeleiders (alleen bij jou op school)

7 habits voor loopbaanbegeleiders (alleen bij jou op school)

Incompany

Meer eigenaarschap, zelfsturing én persoonlijke ontwikkeling met 7 Habits

In de training 7 Habits voor loopbaanbegeleiders leer je hoe het gedachtengoed van Stephen Covey, auteur van de '7 Habits of Highly Effective People' je meer persoonlijke ontwikkeling én zelfsturing kan geven. Je leert hoe krachtig je eigen gedrag als loopbaanbegeleider of loopbaancoach werkt op het leer- loopbaanproces van de leerling, student. Je ervaart hoe de zeven Gewoonten je rol als loopbaanbegeleider versterken maar ook daarbuiten. Ook leer je leerlingen eigenaar te zijn van hun eigen loopbaanontwikkeling. Tot slot leer je te werken met een zesde loopbaancompetentie, namelijk zelfprofilering (Dr. J. Akkermans 2013).

Proactief je (persoonlijke loopbaan)ontwikkeling vorm geven 

Zelfsturing betekent regie nemen over de eigen (loopbaan)ontwikkeling. Als jongeren over zichzelf en hun toekomstbeeld nadenken, zijn ze beter in staat goede keuzes te maken en (pro)actief hun loopbaan vorm te geven, maar ...

  • Hoe voer ik een reflectief en motiverend loopbaangesprek?
  • Hoe manage ik de loopbaanontwikkeling van mijn leerlingen wat betreft tijd?
  • Hoe pas ik de 7 Gewoonten toe om zelfsturing bij mijzelf en mijn leerlingen te versterken?
  • Hoe zet ik de ontwikkeling van eigenaarschap, zelfsturing in gang in de school?

Persoonlijke ontwikkeling in je rol als loopbaanbegeleider

Om de loopbaanontwikkeling van leerlingen (studenten) te kunnen begeleiden, is het van belang dat je zélf de betekenis ervaart. In deze training staat je eigen loopbaanontwikkeling in je rol als loopbaanbegeleider dan ook centraal. Je leert hoe je met de 7 Habits van Highly Effective People én de 6 loopbaancompetenties sturing kunt geven aan je eigen leven en loopbaanontwikkeling. Daarnaast leer je hoe je, als rolmodel, leerlingen de verantwoordelijkheid voor hun eigen leven leert te dragen. Trots te zijn op zichzelf, initiatieven te nemen, hun (studie)loopbaan vorm te geven, realistische doelen te stellen, de belangrijkste taken eerst uit te voeren en daarin voorrang te geven aan prioriteiten (zelfregulatie en zelfprofilering).

Wat leer je?

Je reguleert en stuurt zelf, met de 7 Habits (Gewoonten) én loopbaancompetenties, op je persoonlijke ontwikkeling en rol als loopbaanbegeleider:

  • Je geeft zelf proactief en zelfregulerend je ontwikkeling als loopbaanbegeleider vorm (habit 1,2,3 loopbaansturing).
  • Je werkt vanuit je persoonlijke visie en de visie van de school op het begeleiden van de leerlingen in hun loopbaanontwikkeling (habit 2 motieven- en kwaliteitenreflectie).
  • Je kent technieken die je helpen een effectief loopbaangesprek te voeren (habit 4,5,6 kwaliteitenreflectie).
  • Je bent vaardig in het stellen van gerichte loopbaan- en reflectievragen (habit 5 kwaliteitenreflectie).
  • Je kunt leerlingen activeren en aanzetten tot loopbaanontwikkeling en zelfregulatie (habit 6, werkexploratie en netwerken).
  • Je kunt reflecteren op je persoonlijke ontwikkeling en dit borgen in je werkwijze als loopbaanbegeleider (habit 7, zelfprofilering).

Voor wie?

Van beginnende tot ervaren loopbaanbegeleiders in het mbo die hun deskundigheid willen uitbreiden en zich willen voorbereiden op het leren, leven en werken in hun rol als loopbaanbegeleider.

Wat vonden anderen van deze training?

  • "Inspirerende training met veel handvatten om zelf iets mee te gaan doen."
  • "Frisse benadering om 'de zaag scherp te houden' als docent/loopbaanbegeleider."
  • "Tempo en afwisseling informatie en samenwerken was prima."
  • "Prettig hoe de cursus werd gegeven. Een belangrijk onderdeel daarbij was de tijd die we kregen om uit te wisselen en met elkaar verbinden te zoeken."

Heb je vragen?

Zoek in de website