A.J Schreuderschool Rotterdam zuid
Case:
Keurmerk Ouderbetrokkenheid 3.0
Interview met:
Els Nagtegaal, directeur A.J. Schreuderschool
In dit verhaal praten we met Els Nagtegaal, directeur van protestants-christelijke A.J. Schreuderschool in Rotterdam Zuid. Deze school heeft een VSO afdeling voor leerlingen in de leeftijd van 13 tot 20 jaar en kreeg in maart 2017 het keurmerk Ouderbetrokkenheid 3.0.
Wanneer zijn jullie begonnen?
Els: “Door schade en schande kwamen we erachter dat we er eerst voor moesten zorgen dat alle leerkrachten op één lijn zaten. Dat kostte tijd. In het schooljaar 2014-2015 zijn we echt met het traject begonnen.”
Wat was de aanleiding?
“In Rotterdam Zuid is het niet eenvoudig om ouders bij de school te betrekken. De diversiteit in zo’n wereldstad is groot. In veel gezinnen staat de moeder er alleen voor, zijn er culturele verschillen, is niet iedereen de Nederlandse taal machtig en moet er hard gewerkt worden om het hoofd boven water te houden. Ouders hebben vaak veel aan hun hoofd. Dat maakt het voor een gewone basisschool al lastig om ouders te betrekken. Bij een VO-school voor leerlingen met een verstandelijke beperking is dat nog complexer. Zo is er in sommige culturen weinig acceptatie als het gaat om kinderen met een beperking. Je hebt ouders die zich voor hun kind schamen tegenover hun buren en familie en niet graag over hun kind praten. Er zijn ook ouders die zeggen: jullie horen dit te doen, jullie hebben de knowhow. Daar komt bij dat het contact met ouders sowieso minder is, omdat de leerlingen met een taxi van huis worden opgehaald en weer worden thuisgebracht. Kortom, we zochten naar een manier om ouders meer te betrekken.”
Dat is gelukt, jullie hebben nu het keurmerk 3.0
“Ja dat klopt en daar hebben we keihard voor gewerkt. We proberen nu op veel meer verschillende manieren het contact met ouders aan te gaan. We proberen meer op hun wensen en mogelijkheden aan te sluiten. We organiseren informatiebijeenkomsten, hebben een regiegroep ouderbetrokkenheid in het leven geroepen en zijn met startgesprekken gestart aan het begin van het schooljaar. Dit helpt om meer te doen aan de relatie. Er was ook een Schreudermarkt. Dat is een bijeenkomst met allerlei stands met informatie over stagemogelijkheden, de praktijk, lekkere hapjes en wat vermaak.”
En werpen die acties hun vruchten af?
“We boeken kleine succesjes. Soms valt de opkomst enorm tegen en vraag je je af voor wie je het doet. Maar ik heb ook geleerd dat als ouders niet langskomen dat dat niet automatisch betekent dat ze niet betrokken zijn. Dat besef is heel belangrijk. Het is voorgekomen dat een ouder niet naar school kwam omdat hij geen geld had voor de metro. Of dat je een ouder wilde uitnodigen voor een gesprek, maar dat die niet bereikbaar was omdat het beltegoed op was. En er zijn ook moeders van wie de man niet wil dat ze ’s avonds over straat gaan. Zo zijn er tal van oorzaken die meer te maken hebben met de situatie waarin die ouders zich bevinden, dan met een gebrek aan betrokkenheid. Daar is nu bij de leerkrachten meer begrip voor.
We kunnen niet elke ouder betrekken zoals we dat zouden willen, maar met iedere ouder waarbij dat wel lukt, heb je iets bereikt wat je anders niet had bereikt. Het zijn kleine stapjes, maar wel heel waardevolle.”