Hoe differentieer je bij leerlingen die meer aankunnen?

Hoe differentieer je bij leerlingen die meer aankunnen?

Je hebt een aantal leerlingen in de klas die uitgedaagd willen worden. Het is goed dat je oog hebt voor deze groep leerlingen. Want je steekt bij het differentiëren gemakkelijk de meeste energie in de leerlingen die juist meer begeleiding nodig hebben. Begrijpelijk, gezien de nadruk op resultaten en harde cijfers, maar we doen daarmee een (grote) groep leerlingen te kort. De sleutel om de aandacht goed te verdelen vind je in de taxonomie van Bloom. Een model dat laat zien hoe je verschillende denkniveaus aan kunt spreken.

Passende opdracht voor elke groep

Breng beheersingsniveaus aan in je opdrachten. De meeste docenten zijn bekend met de taxonomie van Bloom of de daarvan afgeleide vormen RTTI (reproductie, toepassing, inzicht) en OBIT (onthouden, begrijpen, integreren, toepassen). Dit biedt handvatten bij het bedenken van opdrachten op lagere en hogere denkniveaus.

Uitgaande van de minimale doelen die de leerlingen moeten halen en de groep leerlingen die je voor je hebt, cluster je de leerlingen. Afhankelijk van de beginsituatie en wat je als docent ziet zitten maak je 2 of 3 groepen. Vervolgens zorg je voor elke groep voor een passende opdracht op beheersingsniveau. Dat is even werk, maar op internet zijn al veel opdrachten te vinden, je hoeft dus niet alles zelf te verzinnen! Je kunt ook gebruik maken van ChatGPT/AI om opdrachten te maken. Voeg daarbij specifiek het niveau van Bloom in dat je wilt aanspreken.

Taxonomie-Bloom-kleur

Als je zo te werk gaat zorg je voor die leerlingen die meer aankunnen ook voor opdrachten op hun niveau, waarschijnlijk ergens op één van de hoogste drie niveaus van Bloom. Onlangs vertelde een docent wiskunde me dat hij leerlingen zelf een opdracht had laten bedenken. De leerlingen gingen enthousiast aan de slag en hij was zelf verrast door het enthousiasme en het resultaat.

Het is ook aan te bevelen als sectie hierover in gesprek te gaan. Gebruik gezamenlijke momenten om uitdagende opdrachten te bedenken op de verschillende beheersingsniveaus. Oók die van leerlingen die uitgedaagd willen worden.

Tot slot

Tot slot nog één extra aandachtspunt: zonder relatie geen prestatie, dat geldt zeker ook voor die leerlingen die meer aankunnen. Geef ze aandacht, laat merken dat je ze goed in beeld hebt en je best doet om het voor hen uitdagend te maken.
Dat betekent dat je in je les ook de aandacht voor hun feedback en terugkoppeling organiseert. Loop bij hen langs of geef ze aan het einde van de les de gelegenheid te presenteren wat ze hebben gedaan. 

Praktische verdieping

Wil je je verdiepen op het onderwerp differentiëren?
Bekijk ons  academieaanbod  of lees de uitgave Differentiëren is te leren!

Wil je met je team liever een training op maat bij jou op school?
Neem dan contact op met Meike Berben om de mogelijkheden te bespreken.

Meike Berben 2023


                Meike Berben
                E-mail: m.berben@cps.nl
                Telefoon: 06 55 833 491

Over de auteur

CPS

Zoek in de website