Help je herkansers en leer van de examenresultaten
De CSE-examens zijn in volle gang. Een spannende tijd voor de leerlingen en docenten, want ze moeten laten zien wat ze geleerd hebben de afgelopen jaren. Ook voor docenten is het een spannende tijd. Hoe gaan mijn leerlingen het doen? Heb ik ze voldoende voorbereid? Gaan ze de vragen goed lezen en vooral goed beantwoorden? Zullen ze de eindstreep halen? Op dit moment kun je natuurlijk niet veel meer doen voor de examens van het eerste tijdvak. Voor degenen die moeten herkansen en voor de examenkandidaten van volgend jaar kun je echter nog wel veel betekenen.
Wat je in deze fase nog kunt doen, is inzicht krijgen in de resultaten: weten waar examenleerlingen moeite mee hebben. Voor de herkansers betekent dit dat je samen met hen hun examen analyseert en vervolgens gericht traint op de onderdelen waar zij moeite mee hebben. Voor de examenkandidaten van volgend jaar kun je de groepsanalyse gebruiken die het Cito maakt op basis van de door jouw ingevoerde gegevens in Wolf of Facet. Daarvoor is wel van belang dat je hierin aanvinkt dat je een groepsrapportage wilt ontvangen en dat je deze vervolgens ook opslaat en bewaart. Deze informatie geeft richting aan waar je volgend jaar aan kunt werken.
Reflecteren op examentraining
Als alle nakijkdrukte straks voorbij is, is het goed om te reflecteren op de examentrainingen die je dit jaar hebt gegeven. Zijn de resultaten zoals je had verwacht? Wat ging goed en wat wil je volgend jaar anders als docent, in de sectie of zelfs schoolbreed?
Tips voor nu:
- vink de groepsrapportage (Wolf/Facet) aan
- analyseer het examen van de herkansers en bereid hen gericht voor op de herkansing
- verzamel antwoorden van wisselende kwaliteit om komend schooljaar te gebruiken bij het organiseren van effectieve feedback
- gebruik de groepsrapportage om de examentraining volgend jaar gerichter te organiseren
- reflecteer op de door jouw gegeven trainingen en blik vooruit naar de organisatie voor volgend jaar
Examentraining tijdens hele schooljaar
Wil je je leerlingen volgend jaar nog beter voorbereidden op hun examens? Zoals voor veel dingen geldt, is een goede voorbereiding het halve werk. Ter voorbereiding op het examen laten veel docenten in de laatste periode hun leerlingen oude examens maken om die vervolgens klassikaal te bespreken. Voor enkele leerlingen is dit een efficiënte methode, maar voor velen is dit niet effectief. Daardoor is het soms ook lastig gemotiveerd te blijven, zeker als ze dit vanaf de laatste toetsweek bij alle vakken moeten doen. Dan zijn ze blij dat het meivakantie is en weer aan het werk kunnen bij de supermarkt.
Effectiever is het om eerder in het schooljaar te kijken waar de leerling nog moeite mee heeft en om daar dan gericht op te trainen. Immers: oefenen op het geheel maakt een leerling niet beter in de dingen waar hij specifiek moeite mee heeft. Dit kan op veel meer manieren dan alleen het maken van oude examenopgaven. In de periode kort voor het centraal examen kun je je dan richten op het toetsvaardiger maken van de leerlingen. Bijvoorbeeld door aandacht te hebben voor de vraagstelling en het beantwoorden van vragen met onder meer een antwoordstarter. Handig is ook om bij het nakijken dit jaar goede en foute antwoordvoorbeelden te selecteren, zodat je leerlingen in het komende examenjaar het verschil kunt laten zien.
School- en vaktaal in de onderbouw
Hoewel jij je leerlingen begeleidt naar de eindstreep, ben jij er niet in je eentje verantwoordelijk voor dat je leerlingen slagen. De gehele sectie draagt bij aan dit resultaat, dus ook de docenten van de onderbouw. Goede afspraken maken over wat er in de onderbouw aangeboden wordt en daarin aandacht voor school- en vaktaal is van groot belang voor de uiteindelijke examenresultaten.
Hulp bij examentraining
CPS verzorgt voor verschillende vakken en verschillende niveaus examentrainingen waarin je leert hoe jij je leerlingen het beste op het examen voorbereidt. Deze staan aan het begin van volgend schooljaar gepland, zodat je er het hele jaar iets aan hebt. Ook is het mogelijk dat we een training bij jou op school geven.
Kijk voor compleet overzicht op onze themapagina: Examentrainingen.
Wil je meer weten? Ook over bijvoorbeeld toetsanalyse, formatief handelen of de taalvaardige leerling en taalbeleid? Neem dan contact met mij op. Mijn gegevens vind je onder dit blog.