Wil ik teamleider worden?

Wil ik teamleider worden?

‘Wil jij geen teamleider worden?, vroeg mijn leidinggevende mij al een paar keer tijdens bila’s. Maar ik wist niet of ik daar al klaar voor was. Ik had nooit een opleiding daarin gedaan en stuurde tijdens allerlei projecten vooral vanuit mijn gevoel. Een theoretische basis leek me nodig om je werkwijze als teamleider te onderbouwen. In december 2022 vroeg mijn leidinggevende het me weer. Drie dagen later schreef ik me in voor de achtdaagse opleiding Basisvaardigheden Middenmanagement.’

Aan het woord is Femke Zwanenburg-Proost, 36 jaar en werkzaam op RSG Pantarijn MHV als docent kunst en ondersteuner van de teamleiders. Ze heeft nu onder andere in portefeuille de schoolbrede scholingsdagen en de Pantarijnweek. ‘Al jaren deed ik van alles naast mijn lestaak: ik was leerlaagcoördinator, organiseerde grote klussen, was sectievoorzitter en ondersteunde de teamleiders bij diverse taken. Ik merkte dat ik hier energie uit haalde. En ook dat ik meer tijd en aandacht wilde besteden aan het kijken naar ons onderwijs vanuit een andere en bredere blik.’ 

Femke Zwanenburg-Proost Pantarijn B

Ons onderwijs en mijn rol daarin

‘Voor de eerste bijeenkomst had ik, net als de andere deelnemers, een presentatie voorbereid over het onderwijs op onze school en de eigen rol hierin. Zo konden we elkaar in korte tijd goed leren kennen. Heel inspirerend hoe verschillend iedereen dit aanpakt. Er waren prezi’s en powerpointpresentaties, maar ook objecten die symbool staan voor het onderwijs en iemands rol daarin. Een deelnemer deed zelfs een chemisch proefje dat liet zien hoe twee verschillende stoffen een derde stof creëren.

Hoe pak ik leiderschap aan?

Gedurende de eerste bijeenkomst kwam de bevestiging die ik zocht: het was echt tijd om mijn leiderschap te onderzoeken. Wat was het fijn om samen met de andere deelnemers aan de slag te gaan met die zoektocht; wie ben ik als leider? Hoe pak ik leiderschap aan? Wat zijn mijn kwaliteiten? En hoe breng ik deze in de praktijk?’

De trainer zorgde voor een gestructureerde basis met theorie en een vertaalslag van deze theorie naar de praktijk. We kregen opdrachten als groep, in tweetallen en individueel. Er was  huiswerk met leesvoer en opdrachten om het geleerde in de praktijk toe te passen. Fijn ook dat er veel ruimte voor ons als deelnemers was om hier vorm aan te geven. Intervisie met verschillende persoonlijkheden en scholen waar we werkzaam op zijn, zorgde voor nieuwe perspectieven. We leerden van elkaar, onze ervaringen en uitdagingen.’

Wat is kwalitatief goed onderwijs?

Een van de opdrachten die ik heel interessant vond, was die waarin we met alle deelnemers samen onderzochten wat we kwalitatief goed onderwijs vonden. En dat vanuit drie perspectieven: leerling, docent en het (locatie)managementteam. Het was mooi om te zien hoe ieders leiderschapsstijl automatisch duidelijk werd tijdens deze opdracht. De een nam direct de leiding en stuurde anderen aan, sommigen lieten zich sturen, anderen niet. En er traden vanzelf een tijdbewaker, een notulist en een samenvatter naar voren. Verhelderend om te zien en om elkaar en jezelf zo te leren kennen. 

Moeilijke gesprekken oefenen

Bijzonder leerzaam vond ik het om te oefenen met het voeren van een moeilijk gesprek en met een uitnodigingsmail opstellen daarvoor. Ik vond het wel heel spannend om zo’n gesprek te voeren met een acteur, maar zo waardevol. Ook om te zien hoe anderen het doen. Je leert veel van elkaar, van je eigen en andermans fouten. 

Authentiek zijn en regie nemen

‘Ik heb van alles geleerd tijdens de opleiding. Onder meer dat ik een creatieve manier heb van kijken naar problemen en het oplossen ervan. Dat ik als leidinggevende authentiek mag en moet zijn. Bijvoorbeeld dat een hele zakelijke stijl niet bij mij past en daardoor ook niet zal werken. Persoonlijk, verbinding en contact zijn woorden die bij mijn stijl passen naast sturend en meebewegend. Wat me ook veel oplevert in mijn werk is wat we geleerd hebben over timemanagement: onder meer onderscheid maken tussen belangrijke en urgente zaken. En ik neem nu meer de regie in een opdracht. 

Ik wil teamleider worden!

Het belangrijkste resultaat van de opleiding is dat ik nu ook voel dat ik klaar ben om teamleider te worden. Ik ben me bewust geworden van mijn leidinggevende kwaliteiten en heb die verder ontwikkeld. Nu heb ik zin om mijn kwaliteiten en alles wat ik geleerd heb in te zetten in een leidinggevende functie. Trainer Sander van Veldhuizen vult aan: ‘Wat Femke omschrijft is precies wat we beogen met deze achtdaagse opleiding Basisvaardigheden middenmanagement in het onderwijs. Zowel oriënterende als startende en gevorderde middenmanagers worden bewust van hun manier van leidinggeven, ontwikkelen hun vaardigheden op dit vlak en vinden antwoord op hun leervragen. Het geeft een goede theoretische basis en is altijd gericht op de dagelijkse praktijk in de school.’

Meer weten?

Wil je meer weten over de opleiding, neem dan hieronder contact op met trainer Sander van Veldhuizen of meld je direct aan voor de Opleiding Basisvaardigheden middenmanagement in het onderwijs.

Over de auteur

Sander van Veldhuizen 2022.jpg

Sander van Veldhuizen

Sander traint en adviseert scholen op o.a. de thema’s toetsing, docentvaardigheden, mentorvaardigheden en de 7 gewoonten van Covey.

Bekijk profiel

Zoek in de website