Plezier in lezen? Laat het zien!

Plezier in lezen? Laat het zien!

Het is Boekenweek: het mooiste en grootste jaarlijkse boekenfeest van Nederland. Bedoeld om de liefde voor het boek te vieren! Maar hoe zit dat bij jou? Kom jij in de drukte van het lesgeven, het voorbereiden van je lessen en het ondersteunen van je leerlingen nog aan lezen toe? In de waan van de dag kan lezen voor je plezier gemakkelijk op de achtergrond raken. En dat terwijl het zo ontspannend en leuk kan zijn! Wist je dat jouw enthousiasme over boeken bovendien kan bijdragen aan de leesmotivatie van je leerlingen? Hieronder leggen we uit hoe dat zit. 

Lezen omdat het moet?  

In 2022 presenteerde minister Wiersma het Masterplan basisvaardigheden, waarmee hij meer aandacht vraagt voor taal en rekenen in het onderwijs en daarmee de onderwijskwaliteit wil verbeteren.

Ook het laatste PISA-onderzoek bevestigt dat de taal- en leesvaardigheid van onze leerlingen onder druk staat.

En volgens een onderzoek gepubliceerd in Levende Talen Tijdschrift helpt regelmatig lezen bij het verbeteren van de taal- en leesvaardigheden. Ze stellen hierbij ook dat leesroutine eveneens bijdraagt aan het vergroten van intellectuele vaardigheden en succes in de samenleving. Alleen al daarom mag je jouw rol als leesbevorderaar niet onderschatten!
 


Wist je dat....
voorlezen, met kinderen over boeken praten en samen lezen
de leesbevorderingsactiviteiten zijn die de grootste invloed hebben
op het leesgedrag van kinderen?
 


Of omdat het leuk is?
 

Weer een ander onderzoek, van DUO Onderwijsonderzoek & Advies, toont aan dat er grote groepen leraren zijn die zelf weinig lezen en nauwelijks op de hoogte zijn van de recente jeugdliteratuur. Dat is jammer, want uit verschillende studies in het basisonderwijs is gebleken dat leraren die zelf graag lezen, ook het leesplezier van hun leerlingen beter kunnen stimuleren.

Leesmotivatie beïnvloeden
Je kunt als leraar bijdragen aan de leesmotivatie van je leerlingen door zelf te lezen, ervaringen te delen, boeken te bespreken en meningen te delen over boeken. Je doet dit bijvoorbeeld al wanneer je na het weekend uitbundig vertelt dat je een ontzettend leuk boek hebt gelezen. Jouw enthousiasme zorgt ervoor dat je leerlingen meer gaan lezen, wat weer zorgt voor een betere leesvaardigheid. 

Je leerlingen voelen zich met jou verbonden. Als jij uitstraalt dat je van lezen houdt en lezen bij je leerlingen aanmoedigt, dan zijn zij zelf ook sneller geneigd om een boek te lezen. Kortom: je kunt de leesmotivatie van je leerlingen pas effectief bevorderen als je zelf ook een gemotiveerde lezer bent! 

De positieve leesspiraal
Stichting Lezen stelt dat wanneer leerlingen vaak in hun vrije tijd lezen, hun leesvaardigheid groeit. Ze voelen zich zelfverzekerder over hun leescompetentie en gaan dan vaker lezen. Van daaruit groeit hun tekstbegrip en woordenschat. Leesgedrag en leesvaardigheid versterken elkaar dus en dit zal zo blijven gedurende de hele onderwijscarrière van de leerling. Dit wordt de 'positieve leesspiraal’ genoemd. 


Je eigen
leesmotivatie  

Vaak heb je pas weer tijd om eens lekker een boek te lezen als je op vakantie bent. En op dat moment denk je waarschijnlijk ook: dit zou ik vaker moeten doen! Want, is het niet heerlijk om je even in een andere wereld te wanen? Om avonturen te beleven vanuit je luie stoel? Om in de hoofden van anderen te kunnen kijken, emoties te ervaren die niet de jouwe zijn? Of die je juist enorm herkent? 

Zoek je, los van dit plezier, een extra argument om te gaan lezen? Bedenk dan dat mensen die veel fictie lezen, beter in staat zijn om de emoties van andere mensen te herkennen. Ook zijn ze empathischer en kunnen ze zich beter inleven in andere mensen. Zo bekeken is het niet zo gek dat we met de Boekenweek de liefde voor het boek vieren! We wensen je veel leesplezier!


Aan de slag met taal en lezen

Wil je meer weten over leesmotivatie en leesbevordering bij kinderen? Of over taalkrachtig onderwijs in het po en taalbewust onderwijs in het vo? Neem dan contact met ons op! Onze gegevens staan onder het blog. 

Over de auteurs

Yonina Pullens 2023.png

Yonina Pullens

Yonina is adviseur en trainer bij CPS. Haar expertise ligt bij moderne vreemde talen, in het bijzonder Spaans. Daarnaast is zij gespecialiseerd in onder andere taalrijke didactiek, woordenschat- en literatuuronderwijs.

Bekijk profiel
Daniëlle Lokhorst 2024.png

Daniëlle Lokhorst

Daniëlle is adviseur en trainer bij CPS. Haar expertises zijn onder andere taalbeleid, taalontwikkeling, doorlopende leerlijnen taal en rekenen, executieve functies en zelfregulerend leren in het po.

Bekijk profiel

Zoek in de website