Werken aan gelijke kansen
Maak een analyse van je schoolpopulatie
Een kijkje in de start van een schooldag in groep 1/2
Mike komt binnengerend, zijn grote broer zwaait nog even in de gang voordat hij snel weer naar buiten loopt. De geur van een joint hangt in de schoolgang en verschillende ouders kijken elkaar afkeurend aan. Ondertussen loopt Merel het lokaal in. Ze trekt haar vader mee naar het prikbord, waar een collage hangt over veters strikken. Ze legt hem uit wat ze gisteren heeft geleerd en laat trots zien dat ze haar eigen veters al kan strikken.
Ook Banu komt de gang ingelopen met haar moeder. Ze overleggen samen nog even wat in het Turks en leggen fruit in de fruitbak. ‘Dit is de laatste keer, ik ben er helemaal klaar mee!’ gilt een moeder door de gang. Ze geeft dochter Malou een zetje de klas in en ze rolt nog even met haar ogen naar de juf. En weg is ze. Krisje pakt bij het bureau van de juf rustig een verfomfaaid schriftje uit zijn rugzak. Omdat hij zelf nog niet duidelijk verstaanbaar spreekt, schrijven zijn twee moeders en de leerkracht af en toe berichtjes naar elkaar.
De leerkracht kijkt naar de klok, vraagt een paar ouders het lokaal te verlaten en sluit de deur om te gaan starten met de dag. Na vijf minuten gaat de deur weer open en komt Iris wat ongemakkelijk binnengewandeld. Met een knipoog naar de juf zegt vader; ‘Excuus dat we weer te laat zijn hoor, het was enorm druk op de weg’.
Gelijke kansen voor alle leerlingen
Scholen ambiëren gelijke kansen voor alle leerlingen. Iedereen heeft recht op goed onderwijs en als leerkracht wil je het potentieel van al je leerlingen zo goed mogelijk benutten. Leerlingen worden gestimuleerd om hun kwaliteiten, vaardigheden en talenten te ontwikkelen.
Daarbij moeten we ons wel beseffen dat leerlingen helemaal geen gelijke startpositie hebben. Iedereen is verschillend en er zijn erg veel factoren van invloed op deze startpositie, zoals de situatieschets hierboven duidelijk maakt. Laten we verschillen waarderen en ervoor zorgen dat leerlingen met risicovolle omgevingskenmerken ook voldoende kansen krijgen om zich naar hun mogelijkheden te ontwikkelen.
Kenmerken van de leerlingpopulatie
Al die aanwezige verschillen hebben impact op jouw aanpak. Het goed analyseren van de schoolpopulatie op jouw school is ontzettend waardevol en belangrijk voor het werken aan gelijke kansen en bijvoorbeeld Burgerschapsonderwijs. Leerlingen hebben verschillende behoeften en belemmeringen en dus ook verschillende vormen van ondersteuning en onderwijs nodig. Het is raadzaam om als team in kaart te brengen welke kenmerken je ziet en herkent binnen jouw leerlingpopulatie.
Ook een onderzoek naar de ouderpopulatie en de wijk waarin de school staat kan heel belangrijke informatie opleveren. Zicht op schoolspecifieke kenmerken is een eerste stap om de impact op gelijke kansen voor leerlingen te vergroten.
Vier tips voor werken aan gelijke kansen
1. Maak samen met je team een analyse van jouw schoolpopulatie.
Wat zijn school specifieke kenmerken?
2. Onderzoek door welke bril je kijkt als team. Zijn er vooroordelen?
3. Onderzoek ook de ouderpopulatie en de ligging van de school.
4. Voer startgesprekken met ouders om kennis te maken en jullie
verwachtingen af te stemmen.
Gelijke kansen bij jou op school
Wil je ook aan de slag met gelijke kansen en het analyseren van de schoolpopulatie van jouw school? Kijk voor meer informatie op CPS.nl/kansengelijkheid.
Wij ondersteunen jouw en je team graag hierbij. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken. Onze gegevens vind je hieronder.
Ook bieden we de eendaagse training Kansengelijkheid in het onderwijs.
Meer informatie: CPS Academie.