Versterk jouw woordenschatles met deze drie tips

Versterk jouw woordenschatles met deze drie tips

Ben jij als MVT-docent ook verrast omdat jouw school heeft besloten om minder te toetsen, terwijl jouw leerlingen juist een duwtje in de rug nodig hebben om woordenschat te leren? Geen paniek: nieuwe woorden kunnen goed beklijven zonder veel te toetsen.

Scholen nemen steeds vaker het besluit om minder te toetsen. Veel MVT-docenten vinden deze maatregel averechts werken. Leerlingen hebben toch juist een stok achter de deur nodig om nieuwe woorden te leren? Minder becijferen betekent dan toch minder leeropbrengst? Slechts enkele scholieren kunnen zich toch voldoende motiveren om op tijd te beginnen? Gelukkig is er een scala aan mogelijkheden om in deze omstandigheden effectief woordenschatonderwijs te geven.

Wat kun je dan doen om de leeropbrengst van jouw woordenschatles te maximaliseren? Ga in de klas actief aan de slag met woordenschat en maak gebruik van formatief handelen om de effectiviteit van jouw woordenschatles te maximaliseren. Drie tips: 

TIP 1
Braindump

Met deze werkvorm schrijven leerlingen in bijvoorbeeld 30 seconden zoveel mogelijk woorden op die ze al kennen over een bepaald thema. Daarna vergelijken ze hun lijstje met een andere leerling. De docent inventariseert vervolgens de woordenlijstjes en bekijkt welke woorden vaak, soms en niet genoemd zijn om te bepalen welke woorden nog extra toelichting behoeven. Zo handelt de docent ook formatief.

Model formatief toetsen CPS

Bij formatief handelen werk je in een cyclus.
Eerst stel je een leerdoel.
Dit leerdoel toets je vervolgens met een werkvorm.
Daarna neem je een beslissing over het gevolg.
Meer weten? Kijk op Cps.nl/formatiefhandelen.


TIP 2

Answergarden.ch

Met Answergarden kun je met leerlingen samen een woordwolk maken. De meest genoemde woorden, verschijnen groter in beeld. Hoe ga je te werk? Je zet als docent via Answergarden.ch een woordwolk klaar. Daarvoor heb je geen account nodig. Het enige dat je invult is een vraag of thema. Daarna geef je leerlingen de link die automatisch gegenereerd wordt. Via die link vullen leerlingen hun woorden in binnen een door jou vastgestelde tijd. Ook bevat Answergarden eventueel een moderatorfunctie waarmee je als docent input goed of af kunt keuren.

Zo kan je Answergarden goed gebruiken om voorkennis te activeren en te brainstormen over welke woorden van toepassing zijn op het thema. Ook zie je welke woorden leerlingen niet of nauwelijks noemen en kun je op basis hiervan formatief handelen.

 

TIP 3
Chat GPT

Via kunstmatige intelligentie kun je een chatrobot voor jou laten nadenken. In het kader van woordenschat kun je bijvoorbeeld vragen:

  • Welke hoogfrequente woorden bestaan er rondom het thema … op niveau …?
  • Noem minstens 10 leuke activerende werkvormen voor woordenschatverwerving.
  • Wat zijn de belangrijkste woordraadstrategieën?
  • Hoe maak ik leerlingen meer woordbewust en geef ik ze meer eigenaarschap over het leren van woorden?
  • Verwerk deze 5 woorden in een leestekst op niveau …

Via https://chat.openai.com/ kun je aan de slag.

 

Meer inspiratie 

In onze training Actief met woordenschat bij de moderne vreemde talen van 1 dag bieden we je tal van didactische tips en werkvormen om leerlingen actief met woordenschat aan de slag te zetten. Ook gaan we in op formatief handelen bij woordenschat.

Deze training kan ook bij jou op school gegeven worden. Wil je met je team met dit onderwerp aan de slag? Neem contact op voor meer informatie. Onze gegevens vind je hieronder.

Over de auteurs

Meike Berben 2023.png

Meike Berben

Meike is adviseur en trainer bij CPS en expert op het gebied van didactiek, differentiëren, formatief handelen en ict in de les. Zij is ook auteur van de boeken Differentiëren is te leren en Formatief handelen in de les.

Bekijk profiel
Thierry Keller 2023.jpg

Thierry Keller

Thierry is adviseur en trainer bij CPS. Hij is onder andere gespecialiseerd in schoolontwikkeling, taalbeleid en vaksecties.

Bekijk profiel

Zoek in de website