Sociaal-emotioneel werken met behulp van de 7 gewoonten
Vooropgesteld: Leader in Me is geen methode, maar een pedagogische aanpak. Maar ben je nu als basisschool verplicht een methode te hanteren? Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: nee, dat ben je niet. Een basisschool moet zich houden aan de wettelijke kerndoelen, maar bepaalt zelf hoe het de vakken aanbiedt en welk lesmateriaal het hiervoor gebruikt. Deze vrijheid is een grondrecht (art. 23 lid 2, Grondwet). Hierdoor kan de invulling per school soms sterk verschillen. We kunnen dus de conclusie trekken dat je geen lesmethode hoeft te hebben, maar dat je wel aan de kerndoelen/thema’s (kwaliteitsgebieden/standaarden) moet voldoen.
Wat zeggen SLO en de Onderwijsinspectie
Een sociaal veilige omgeving met Leader in Me
Leader in Me inzetten voor je schoolklimaat
- Zorg voor eenduidigheid in de Leader in Me-taal die gesproken wordt in de school. Zo is het herkenbaar voor iedereen.
- Heb je een pestprotocol? Bouw het om met behulp van de taal en achtergronden die je hanteert bij de 7 gewoonten. Sommige scholen noemen het liever een ‘Goed-gedrag protocol’ of een effectieve aanpak voor een sociaal veilige omgeving.
- Zorg voor herkenbaarheid in de school, maak het visueel. Laat bij alles wat je doet in de school zien bij welke gewoonte het hoort.
- Maak volop gebruik van de leiderschapsrollen. Ook op groeps- en schoolniveau. Op die manier geef je het vertrouwen aan de kinderen en kun je synergie in je school bevorderen.
- Zorg voor integratie van de 7 gewoonten in je schoolcultuur. Daardoor wordt het werken met de 7 gewoonten niet een doel op zich, maar een wezenlijk onderdeel van je schoolconcept.
Onze aanpak is gericht op het versterken van persoonlijk leiderschap in de schoolorganisatie en een duurzaam resultaat. Daarom richten we ons in deze aanpak op het door de school zelf ontwikkelen van beleid, bouwend op de 7 gewoonten, of anders gezegd: met de 7 gewoonten als handvat voor schoolontwikkeling. Binnen het protocol maken we gebruik van leiderschapsrollen, missiestatuut, afspraken van de leerlingen, leiderschapsinstrumenten, kernconcepten en de vier disciplines van uitvoering.
Samenvatting
Als de veiligheid op je school in het geding is, moet je actie ondernemen en kun je je niet verschuilen achter het feit dat je een bepaalde methode, of pedagogische aanpak in de school hanteert. Juist op die momenten is het zaak om de goede dingen te doen.