De illusie dat je leerlingen kan motiveren
Waarom moet dit? Ik heb ècht geen zin vandaag. Geen cijfer? Laat maar dan. Zomaar wat teksten die je als docent wellicht regelmatig hoort. Ik hoorde ze in ieder geval wel. Het motiveren van leerlingen was is en blijft een enorm onderwerp; in de personeelskamer, op de vrijdagmiddagborrel, in de teamvergadering en bij de leerlingbespreking. Want waar hebben we het eigenlijk over? Leerlingen motiveren, kan dat wel? En zo ja, hoe dan?
In principe is het antwoord op de vraag Nee. Het motiveren van leerlingen kan niet. Motivatie is een diep innerlijk proces wat maar door één persoon opgestart kan worden; de persoon zelf. In plaats van motiveren kunnen we als docent wel andere dingen doen: inspireren, voorleven, doorvragen en faciliteren. In de training Leerlingen motiveren beginnen we dan ook met een duidelijke theoretische basis; wat weten we van motiveren, het puberbrein en wat werkt in de klas? Het fundament onder dit alles is de zelfdeterminatietheorie van Deci; wellicht beter bekend als de driehoek Relatie, Autonomie en Competentie.
Zonder relatie geen prestatie
Pubers willen aandacht. En als wij ze dat niet geven dan komen ze het halen, meestal op een moment dat het ons niet uitkomt. Dit intro wordt door alle docenten glimlachend herkend. Daarom gaan we onder andere in op het contact maken aan het begin van de les, het fenomeen eerste overtreder en het pedagogisch klimaat.
Autonomie
Vraag het maar eens aan je leerlingen; hoe kan ik mijn lessen voor jullie aantrekkelijker maken? Reken maar dat in de top 5 (naast enthousiasme, afwisseling, humor en nut) de mogelijkheid om een keuze te maken wordt genoemd. In de training bereiden we daarom ook lessen voor waarin we gaan differentiëren op instructie; niet alle leerlingen hebben immers jouw uitleg nodig.
Competentie
Wat is nu eigenlijk ‘de pit’ van ons werk als docent? Het werken met pubers is geweldig en in ons vak kunnen we allemaal onze ambitie en creativiteit, in welke rol dan ook, kwijt. Maar het mooiste is toch zien dat het lukt, een leerling zien groeien, in je vak en als persoon. Absoluut noodzakelijk daarvoor is onze vaardigheid om de juiste vragen te stellen op de juiste momenten. Of dat nu is in je rol als docent of als mentor, als je leerlingen zelfregulatie wil bijbrengen zijn coachende vaardigheden daarvoor voorwaardelijk.
Mindset
Naast het theoretische fundament en de praktische uitwerking daarvan in wat je als docent en mentor doet in en naast de klas gaan we ook intensief aan de slag met onze mindset, onze paradigma’s. Want hoe we kijken naar ons vak en naar onze leerlingen; dat bepaalt wat we doen en dus uiteindelijk welk resultaat we behalen. Mogen leerlingen van jou bijvoorbeeld tevreden zijn met een 6? Mag er tijdens jouw les gewerkt worden aan een ander vak? Wie moet er in jouw optiek in beweging komen als resultaten achterblijven? Zomaar wat vragen die meer dan genoeg discussie opleveren om je eigen ‘bril’ eens goed op te poetsen.
Leerlingen motiveren
De training Leerlingen motiveren is niet alleen voor de individuele docent, maar ook voor het team een waardevolle uitbreiding van het instrumentarium en geeft input voor een gedegen gesprek over goed onderwijs.
Kijk verder bij de training Leerlingen motiveren (ook beschikbaar als training voor teams op school) of neem contact met Sander van Veldhuizen.