Zeg eens eerlijk: ben jij te vertrouwen?
Hoe je als leidinggevende een fundament ontwikkelt van een effectief team.
Zeg eens eerlijk. Ben jij te vertrouwen? Natuurlijk ben jij te vertrouwen! Je hebt al ja gezegd, voordat je er over nadenkt. Zo’n vraag voelt bijna als een belediging! Maar is dat echt zo? Vertrouw jij volledig op jezelf? En wat zie je in je omgeving? Want jij bent toch meer te vertrouwen, dan iedereen om je heen.
Tijdens een teamvergadering knikken je collega’s instemmend ja, maar gebeurt er daarna weinig met de voorgenomen plannen. Een ander ‘vergeet’ jou te informeren over belangrijke zaken, ouders op school geven aan, dat zij twijfelen of hun kind voldoende wordt uitgedaagd en je naaste collega doet de laatste tijd erg vaag, waardoor je twijfelt of alles klopt. En dan kijken we niet eens verder naar de politiek en bestuurders van grote bedrijven. Waren ze maar zoals jij!
Er is veel te winnen bij het vergroten van het vertrouwen in jezelf en anderen. Als vertrouwen goed wordt ontwikkeld en goed wordt gebruikt heeft het een heel groot effect op het wel of niet behalen van succes en realiseren van gewenste resultaten.
“Niets is zo snel als vertrouwen”
Toch is het een onderdeel dat wordt onderschat in deze tijd. Geen softe, denkbeeldige eigenschap die sommige mensen wel of niet hebben, maar iets wat we zelf kunnen creëren en veel sneller dan we vooraf voor mogelijk houden. Je hebt er ook zelf invloed op. In tegenstelling tot de snelheid van vertrouwen is er de traagheid van controle, procedures en wantrouwen.
Een relatie gebaseerd op vertrouwen geeft energie, maar relaties waarin wantrouwen speelt leiden tot verborgen agenda’s, geroddel, brandjes blussen en worden processen geblokkeerd of vertraagd.
Zoals Stephen M.R. Covey (zoon van Stephen R. Covey) het zegt in zijn bestseller ‘De snelheid van vertrouwen’: Vertrouwen vormt de basis van waardevolle relaties, organisaties, gezinnen, economieën, teams en als je het weghaalt leidt dit nagenoeg tot de ondergang van alles. Hij ontdekte dat vertrouwen het allerbelangrijkste ingrediënt is in menselijke relaties. Als er in een organisatie veel onderling vertrouwen is, daalt het ziekteverzuim en worden gewenste resultaten sneller en gemakkelijker behaald.
“Langetermijn leiderschap is onmogelijk zonder vertrouwen”
Vertrouwen is niet alleen essentieel voor ons welzijn (met jezelf en jouw omgeving), maar ook een essentiële leiderschapskwaliteit. Maar wanneer ben je precies te vertrouwen? Als je altijd eerlijk bent? Als je doet wat je zegt? Of als het goed voelt?
Het maken van een ‘Roddick keuze’
Een mooi voorbeeld was tijdens het Italia Mastertoernooi in Rome van de Amerikaanse tennisspeler Andy Roddick. Op een gegeven moment stond hij in een tenniswedstrijd tegen de Spanjaard Fernando Verdasco. Op matchpoint voor de Amerikaan verklaarde de scheidsrechter een bal van Verdasco uit. Roddick corrigeerde de lijnrechter in zijn eigen nadeel en verloor uiteindelijk de partij! Maar zijn winst was des te groter. Roddick won namelijk integriteit, juist ook omdat er een prijs voor betaald moest worden. Reken maar dat scheidsrechters en tegenstanders daarna serieus naar Roddick luisterden bij twijfelachtige beslissingen van de grensrechter, ook als hij van mening was dat de bal deze keer in zijn nadeel was ingeschat. Kiezen voor fair play boven de overwinning; dát is investeren in vertrouwen op de lange termijn.
Vertrouwen vergroten, hoe doe je dat?
Het bouwen aan je eigen geloofwaardigheid bestaat volgens Covey uit vier kernen, waarvan de eerste twee vallen onder karakter (integriteit en intenties) en de laatste twee onder competentie (capaciteiten en resultaten).
- Ten eerste wil je integer zijn (Doe je wat je zegt en wat je belangrijk vindt? Ook als deze mening afwijkt van de gangbare norm?),
- ten tweede wil je heldere motieven hebben (Hoe zichtbaarder je intenties zijn, hoe sneller het opbouwen van vertrouwen.),
- daarnaast wil je competent zijn (als leidinggevende ben je wellicht goed te vertrouwen, maar als chirurg heb je liever iemand anders….),
- en tot slot is het belangrijk dat je zichtbaar resultaat hebt behaald (zodat je laat zien, dat je er verstand van hebt).
Het bouwen aan geloofwaardigheid is de eerste cirkel en het fundament van de daarop volgende vier cirkels van vertrouwen, zoals bij een druppel, die in het water valt en van binnen naar buiten golven maakt en een steeds breder effect hebben. Binnen elke cirkel kan je een principe onderscheiden, dat je helpt aan vertrouwen te bouwen.
Vertrouwen is een keuze!
Als we het hebben over vertrouwen, dan hebben we het niet over ‘goedgelovigheid’. Leren vertrouwen vraagt om het ontwikkelen van je beoordelingsvermogen (analyseren, logisch redeneren en risico’s beheersen).
Maar hoe bereik je die snelheid van vertrouwen binnen jouw organisatie? Dat vraagt een alerte houding en zelfreflectie om bepaalde patronen te doorbreken. Je bent misschien heel integer en je hebt goede intenties, maar ben je eigenlijk wel bekwaam genoeg? Want nu er vier elementen zijn waaraan je kunt werken, is er altijd wel iets te doen.
De tweede cirkel over relatievertrouwen is misschien nog wel belangrijker: je kunt de keuze maken om vanaf nu met een vertrouwensbril naar andere mensen te kijken. Ze zijn waarschijnlijk net zo betrouwbaar als jij!
Meer informatie
Meer weten over het principe van de snelheid van vertrouwen? Lees verder op speedoftrust.com. En wil je zelf werken aan het fundament van vertrouwen in jouw team?
In de CPS academie vind je de training Werken aan organisatievertrouwen volgens Covey Deze training bied je:
- Inzicht in de mogelijkheden om vertrouwen te bouwen.
- Versnellers te gebruiken bij het bouwen aan vertrouwen binnen alle geledingen van de school.