De 7 gewoonten als stevige basis voor succes in studie en loopbaan

De 7 gewoonten als stevige basis voor succes in studie en loopbaan

Voor de zomer had ik het genoegen om vijf groepen studenten (laatstejaars niveau 3 en 4 pedagogisch medewerker) van het Summa College te trainen over de 7 habits. Nu heb ik al zes jaar ervaring in het integreren van de 7 gewoonten van Covey in het PO, VO, MBO en HBO, maar om nu weer zelf tussen de studenten te staan en van hen te horen hoe ze dit ervaren is bijzonder mooi.

De aanleiding is inspirerend en wat mij betreft een voorbeeld voor alle scholen: de training werd de studenten in hun laatste jaar aangeboden om hen nog meer gereedschap mee te geven voor succes in hun loopbaan en/of studie. De training is door studenten ook gebruikt om hun persoonlijke leervraag en andere LOB-vragen (onderdeel van het portfolio) uit te werken. Wat hebben we onder andere gedaan in deze training en wat heeft dit voor inzichten opgeleverd?

Hoe ik kijk bepaalt dus was ik doe?

De zeven gewoonten hebben als uitgangspunt dat de wereld niet maakbaar is, maar dat je de invloed op je leven wel kunt vergroten door (zelf)leiderschap. Dit is op zichzelf al een paradigma: op welke manier kijk jij naar je studie en je toekomstige baan? “Hoe ik kijk bepaalt dus was ik doe, dus als ik iets wil veranderen zal ik eerst anders moeten gaan kijken!” ontdekt studente Francisca.

Karakter

Karakter is trainbaar. In elke trainersgroep is deze uitspraak altijd aanleiding tot forse discussie, met uiteindelijk de conclusie dat je altijd een keuze hebt. “Zo ben ik nou eenmaal!”, roept studente Calle, lachend bijgevallen door haar groepsgenoten. Even later herkennen ze zich echter allemaal wel (deels) in de volgende omgekeerde gewoonten. Laten we deze vaak gehoorde uitspraken eens afzetten tegen de 7 gewoonten.

De omgekeerde 7 gewoonten

"Ik kan er toch ook niks aan doen!"

Gewoonte 1 (wees proactief) is de meest basale gewoonte en daarmee ook de lastigste. Hoewel we niet kunnen bepalen wat er allemaal op ons afkomt, kunnen we wel kiezen hoe we daarmee omgaan. ‘Wees proactief’ gaat over de vraag: neem je die keuzevrijheid ook serieus? Als iets fout dreigt te gaan, hoe kun je daar dan zelf iets aan doen in plaats van iemand anders de schuld te geven? Door verantwoordelijkheid te nemen krijgen we steeds meer regie over ons eigen leven. “Dat doe ik eigenlijk te veel; eerst naar anderen wijzen. Het is veel beter om eerst te kijken of het aan mezelf ligt.”, aldus student Melissa.

"Ik doe maar wat, het leven overkomt je toch wel." 

Gewoonte 2 (werk met het eind voor ogen) is behoorlijk gesneden koek voor deze studenten. Het LOB-programma van deze school staat dan ook als een huis, en het denken in doelen en het onderzoekende karakter richting vervolgstudie en/of baan is een tweede natuur geworden.  

 "Anderen bepalen hoe mijn dag eruit ziet."

Bij gewoonte 3 (belangrijke zaken eerst) staan we lange tijd stil bij de tijdmatrix. Studenten herkennen zichzelf vlot bij termen als perfectionist, peoplepleaser, jazegger, luilak en uitsteller. “Die smartphone, instagram en whattsapp leidt eigenlijk wel af, maar ik kan ook niet zonder…” peinst studente Marleen. Het aanleren van plannen is niet moeilijk. De mindset die erbij hoort is wat lastiger: omarm dat jij regie hebt op de dag in plaats van andersom.  

 

"Het moet op mijn manier. Of: ik pas me wel aan."
 "Je moet eerst naar mij luisteren."
"Ik ben nou eenmaal geen teamplayer."

De gewoontes 4, 5 en 6 (win-win denken, eerst luisteren en synergie zoeken) levert veel gespreksstof en inzichten op over het werken in groepjes. Praten we met of tegen elkaar? Snap ik goed wat de ander zegt? Moet het altijd op jouw manier? Durf je je eigen plan los te laten? Bij de groepsopdracht die ik geef bij dit thema merkt student Jeroen lachend op: “Ja, mijn plan was goed, maar het gezamenlijke plan was toch beter!”. Het echt willen begrijpen van het standpunt van de ander in plaats van je eigen standpunten niet willen loslaten maakt dat er vaak nieuwe – en betere! – oplossingen geboren worden.

"Ik heb geen tijd om voor mezelf te zorgen."

Gewoonte 7 (investeer in jezelf) tenslotte is privé. De studenten maken hun eigen ‘big rock’ vanuit één van de vier dimensies: fysiek, mentaal, emotioneel of spiritueel. 

Het is bijzonder om te ervaren hoe makkelijk de studenten termen als proactief en win-win oppakken. De 7 gewoonten kunnen daarmee een praktisch handvat zijn voor scholen die hun curriculum uit willen breiden met het ontwikkelen van levensvaardigheden.

Wil je ook met jouw studenten aan de slag met de 7 gewoonten? Kijk dan verder bij onze trainingen 7 habits voor mentoraat en lob of 7 habits in 7 uur. Voor andere mogelijkheden kan je contact opnemen met Sander van Veldhuizen.

Over de auteur

Sander van Veldhuizen 2022.jpg

Sander van Veldhuizen

Sander traint en adviseert scholen op o.a. de thema’s toetsing, docentvaardigheden, mentorvaardigheden en de 7 gewoonten van Covey.

Bekijk profiel

Zoek in de website