MBO-ers leren leidinggeven met de 7 gewoonten van Covey
Eveline van der Most is coördinator van de Hotelschool in Amersfoort. Zij is één van de docenten die de derdejaars MBO-leerlingen thuismaakt in het gedachtegoed van Stephen Covey. Zijn 7 gewoonten bieden praktische handvatten waarmee studenten leren samenwerken en leidinggeven. Want, zo zegt ze, leidinggeven aan anderen begint bij leiding geven aan jezelf. In dit interview legt ze uit wat ze daar precies mee bedoelt en hoe de 7 gewoonten bij haar op de hotelschool worden ingezet.
‘The 7 habits of highly effective people’ is een van de bekendste managementboeken. Sinds het is uitgewerkt voor o.a. tieners, reikt de invloed van Covey’s gedachtegoed verder dan het bedrijfsleven. Op de Hotelschool Amersfoort is ervoor gekozen om met Covey te gaan werken.
Waarom wilden jullie met Covey werken?
“Samenwerken en leidinggeven zijn belangrijke pijlers in de horeca. In de bovenbouw oefenen onze studenten met leidinggeven in ons eigen leerhotel ‘Het Klooster’.
Leidinggeven aan anderen betekent eerst en vooral ook; leidinggeven aan jezelf. De 7 gewoonten van Covey helpen om datgene wat er in je leven gebeurt te begrijpen en zelf richting te geven. Het geeft inzicht in je eigen rol: Wat is eigenlijk je doel? Neem je verantwoordelijkheid of schuif je het af op je medestudenten als iets niet goed gaat?
Daarnaast leren ze te begrijpen wat de effecten zijn van de manier waarop ze communiceren en omgaan met anderen. Luister je bijvoorbeeld eerst om te begrijpen wat de ander zegt, voordat je je punt maakt? Denk je win-win en handel je daar ook naar als je studenten aanstuurt of met ze samenwerkt?”
Sinds wanneer werken jullie met Covey?
“Het is alweer jaren geleden dat we als team getraind zijn in de 7 gewoonten. We waren zo enthousiast over wat we aangereikt kregen, dat we met een aantal docenten besloten een zogenaamde ‘Train the trainer’ te volgen om de aanpak door te kunnen geven aan onze leerlingen. In 2010 zijn we begonnen om de Covey-lessen op onze hotelschool aan te bieden aan onze leerlingen.”
Hoe zien die lessen er uit?
“Wij bieden Covey in het derde jaar aan tijdens de module ‘Leidinggeven’. Juist in dat jaar sluit het zo goed aan, omdat de leerlingen dan ook leidinggevende ervaring opdoen. In ons leerhotel oefenen ze met het aansturen van eerste- en tweedejaars leerlingen.
Tijdens de Covey-lessen gaan we met elkaar in gesprek, bekijken we filmpjes, doen we oefeningen en reflecteren we op ervaringen tijdens de opleiding. De eerste serie lessen is gericht op kijken naar jezelf: wie ben je, wat zijn je waardes en wat is belangrijk voor je? Hoe maak je een plan voor jezelf en hoe stel je prioriteiten? We leren wat de invloed is van de bril waarmee we naar de wereld kijken en wat nodig is om anders naar dezelfde situatie te kijken. Je hebt geen invloed op wat je overkomt in je leven, maar hoe je daarmee omgaat is jouw keuze. Bijvoorbeeld het besef dat je een pauzeknop hebt, dat je ervoor kan kiezen om op een andere manier te reageren dan direct in de aanval te gaan.”
De tweede serie lessen is gericht op samenwerken. Bij de gewoonte ‘Eerst begrijpen, dan begrepen worden’ gaan we oefenen met de dialoog. Ik laat de jongeren kennismaken met het spreeksymbool en het belang van luisteren. Dat je eerst herhaalt wat je denkt gehoord te hebben en dan toetst of het klopt. Dat is de manier waarop je bij de ander ruimte maakt om naar jouw verhaal te luisteren.
De laatste serie lessen gaan over ‘goed zorgen voor jezelf’, wat tot uiting komt in de gewoonte: Houd de zaag scherp. We staan stil bij de vraag: hoe houd je balans in je leven? We gaan bijvoorbeeld letterlijk in een ruimte staan met vier hoeken die staan voor mentaal, fysiek, sociaal/emotioneel en spiritueel welbevinden. Waarmee voed je jezelf? En op welke vlakken zou je wellicht wat meer voeding kunnen gebruiken?”
"De Covey-lessen sluiten ook weer mooi aan bij andere lessen die de leerlingen in die periode krijgen. Bijvoorbeeld over gesprekstechniek en feedback geven.”
Hoe zijn de lessen tot stand gekomen?
“Ik heb de lessen eigenlijk samen met mijn collega’s gaandeweg zelf ontwikkeld. Ik werk met Prezi’s met daarin verhelderend beeldmateriaal en aansprekende filmpjes. Een deel van de filmpjes is door CPS aangeleverd en een ander deel komt van YouTube.”
Tot slot, hoe valt het bij de leerlingen?
“In het begin zijn ze vaak gezond kritisch. De meeste leerlingen worden gedurende de lesmodule steeds enthousiaster en ik krijg terug dat ze het heel leerzaam vinden. Ze gaan anders denken. De Covey-lessen zetten echt iets bij hen in beweging. Dat is mooi om te zien!”